Air Asia

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Air Asia

Posts by offshore-engineer » Fri Jan 08, 2010 8:54 pm

สำหรับอุตสาหกรรมการบินที่มีการแข่งขันสูง บริษัท Air Asia สามารถเติบโตขึ้นเป็นอันดับหนึ่งในภูมิภาคในเวลาเพียง 8 ปี ผมคิดว่ามีความน่าสนใจไม่น้อยที่จะลองศึกษาดูครับ ผมคิดว่าบริษัทนี้จัดเป็น growth company ได้บริษัทนึงเลยครับ แล้วก็เทรดใกล้ๆบ้านเรานี่เอง (ประเทศมาเลเซีย)

ผมเคยศึกษาบริษัทนี้เมื่อประมาณปีที่แล้ว (บทสรุปต่างๆสามารถดูได้ใน blog ของผมครับ แต่เป็นข้อมูลเมื่อปี 2008) หลังจากนั้นก็ตามอยู่ห่างๆเท่านั้นเอง ตอนนั้นผมคิดว่าบริษัทน่าจะต้องมีการเพิ่มทุนเพราะสัดส่วนหนี้สินต่อทุนสูงมากแถมยังต้องการเม็ดเงินลงทุนอีกมากในการสนับสนุนการเติบโตเครือข่ายสายการบินต้นทุนต่ำ เมื่อช่วงปลายปีที่แล้ว บริษัทก็ทำการเพิ่มทุน (private placement) สำเร็จ ลด D/E มาเหลือ 2.6 เท่า (จากงบไตรมาส 3)

เมื่อวันพุธที่ผ่านมา Air Asia ประกาศจับมือเป็นพันธมิตรกับ Jet Star (สายการบินต้นทุนต่ำสัญชาติออสเตรเลีย มี Qantas หนุนหลัง) เพื่อลดต้นทุนในการดำเนินการจากการ pooling resources และ การกำหนด spec เครื่องบินให้เหมาะกับ low cost airline (เป็นแบบ narrow body)

ในอนาคตอาจมีการร่วมมือกันมากขึ้นในแง่ของการสร้างรายได้ หรือแม้กระทั่งควบรวมกิจการกัน ประเด็นนี้น่าสนใจมากๆครับ เพราะ Air Asia แกร่งในภูมิภาคนี้ ส่วน Jet Star แกร่งในออสเตรเลีย

เมื่อสองถึงสามปีก่อน Qantas เคยติดต่อขอซื้อกิจการ Air Asia แต่ตอนนั้น คุณ Tony (CEO และ ผู้ก่อตั้ง Air Asia) ตอบกลับไปว่า ไม่สนใจที่จะขาย และ ยังไม่ต้องการขึ้นตรงกับใคร (ตอบได้ถึงใจดีจริงๆครับ)

กลับมาที่ประเด็นการจับมือเป็นพันธมิตรกับ Jet Star อีกครั้ง ทั้งคู่เลือกวันที่จะประกาศให้ตรงกับวันที่ Tiger Airways (สายการบินต้นทุนต่ำสัญชาติสิงคโปร์ ซึ่งมี Singapore Airline และ รัฐบาลสิงคโปร์ผ่านเทมาเส็ก หนุนหลัง) ทำ roadshow IPO

Tiger Airways ขาดทุนมาอย่างต่อเนื่องต้องแต่เริ่มก่อตั้งบริษัทเมื่อไม่กี่ปีที่ผ่านมา สองปีที่แล้ว Tiger กระโดดเข้าแข่งขันในตลาดออสเตรเลียที่มีผู้เล่นรายใหญ่อย่าง Qantas, Jetstar และ Virgin Blue ครองตลาดอยู่ โดยการใช้กลยุทธ์ขายราคาตั๋วที่ถูกมากๆ

ในวันนั้น Tony ให้สัมภาษณ์กับสื่อว่า "Our rival must have been 'on drugs' when it decided to set up a domestic airline in Australia."

"You (Tiger) are sitting on a market of a billion people and you go and put half your capacity in a market of 24 million which has two pretty strong airline; it doesn't make sense to me"

"I ain't going to set up Air Asia Australia, so you could have a very strong Australia-Asian alliance which has always been talked about...these kind of things make sense"

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Posts by offshore-engineer » Fri Jan 08, 2010 9:08 pm

Market Cap ของ Air Asia ณ วันที่ 8 Jan 2010 อยู่ที่ราวๆ เกือบ 4,000 ล้านริงกิต คิดเป็นเงินไทยก็ราวๆ 44,000 ล้านบาท (สูงกว่าการบินไทยซึ่งมีมูลค่าราวๆ 32,000 ล้านบาท)

รายได้สำหรับเก้าเดือนแรกปี 2009 อยู่ที่ 2,284 ล้านริงกิต กำไรก่อนภาษีอยู่ที่ราวๆ 400 ล้านริงกิต

ที่ต้องดูกำไรก่อนภาษีเป็นเพราะว่า Air Asia จะได้ credit ภาษีจากรัฐบาลมาเลเซียในรูปของ deferred tax จากเงินลงทุนซื้อเครื่องบิน ถ้านำ deferred tax ก้อนนี้ไปรวมด้วย net profit จะเพิ่มขึ้นอีกมากครับ (ซึ่งเป็นผลดีต่อบริษัทและผู้ถือหุ้น แต่หากต้องการดูถึงความสามารถในการบริหารก็ควรจะดูที่กำไรก่อนภาษีครับ)

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Posts by offshore-engineer » Fri Jan 08, 2010 9:25 pm

ผมคิดว่าผู้บริหารและวิสัยทัศน์ของผู้บริหารมีส่วนสำคัญอย่างมากกับการเติบโตของ Air Asia ซึ่งเริ่มต้นจากสายการบินต้นทุนต่ำในประเทศมาเลเซียในปี 2002 มีเส้นทางการเดินทางเพียง 6 เส้นทาง (ภายในมาเลเซียเท่านั้น) ณ ปัจจุบันบริษัทมีเส้นทางเดินทางถึงกว่า 100 เส้นทาง มีฝูงบินถึง 80 กว่าลำ

การเติบโตของ Air Asia ถูกมองเหมือนเสี้ยนหนามจากสายการบินแห่งชาติมาเลเซีย (MAS) มีการต่อสู้เพื่อขออนุญาตเดินเส้นทางการบินที่ทับกับ MAS อยู่หลายครั้ง รวมถึงการผลักดันให้มีการสร้างสนามบินสำหรับสายการบินต้นทุนต่ำ (Low Cost Carrier Terminal) ซึ่งปัจจุบันก็คือ KLCC Terminal ในสนามบินแห่งชาติมาเลเซียที่ KL นั่นเอง

เมื่อโตในประเทศจนถึงจุดอิ่มตัว ก็เขยิบไปขยายในต่างประเทศ รวมถึงประเทศไทยด้วย (Thai Air Asia ซึ่งแต่ก่อนมี Shin เป็นผู้ถือหุ้นอยู่ครึ่งหนึ่ง)

เมื่อในภูมิภาคเริ่มมีการขยายเครือข่ายอย่างครอบคลุม Air Asia ก็ขยายต่อไปยังเส้นทางบินระยะไกล (ออสเตรเลีย อังกฤษ) โดยจัดตั้งบริษัท Air Asia X ขึ้น ซึ่งมี Richard Branson (แห่งเครือ Virgin) และ Ryan Air เป็นผู้ถือหุ้น

การที่ Air Asia เลือกที่จะใช้ธง ASEAN ควบคู่ไป ทำให้ภาพลักษณ์แบรนด์ของ Air Asia ดูเป็น Real Regional Carrier มากขึ้น การขยายเส้นทางไปประเทศจีนและอินเดียรวมถึงญี่ปุ่นจะเป็นตัวผลักดันให้บริษัทเติบโตอย่างต่อเนื่องในอนาคต

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Posts by offshore-engineer » Fri Jan 08, 2010 9:31 pm

ข่าวจาก Bangkok Post

Jetstar, AirAsia form 'world first' budget alliance
Published: 6/01/2010 at 04:52 PM
Online news: Aviation


Jetstar and AirAsia unveiled plans on Wednesday to slash costs and ticket prices by pooling some resources, taking the first step in an alliance that could transform the Asian budget market.

AirAsia CEO Tony Fernandes pokes his nose while announcing plans to slash costs and ticket prices by pooling with Australia's JetStar during a press conference in Sydney on January 6.
Jetstar chief executive Bruce Buchanan said the non-equity arrangement, which he described as a world first between low-cost airlines, was expected to save hundreds of millions of dollars in costs.

"By getting together and focusing on areas where we can actually reduce costs we think it's a really exciting opportunity," Buchanan told reporters, calling the deal an "important first step".

"We have identified... many hundreds of millions of dollars of cost saving opportunities, and we think that is an exciting opportunity for us as we launch this partnership going forward."

Jetstar, a subsidiary of Australian flag-carrier Qantas, will share parts and ground and passenger handling services with Malaysia's AirAsia, which is Asia's biggest budget airline.

They will also investigate jointly procuring new aircraft, cooperate on buying engineering and maintenance supplies and will carry each other's passengers stranded by breakdowns and other disruptions.

Qantas chief Alan Joyce said the deal would give both airlines an edge in the competitive Asian market.

"Jetstar and AirAsia offer unmatched reach in the Asia-Pacific region, with more routes and lower fares than their main competitors, and this new alliance will enable them to maximise that scale," he said.

Jetstar, operating 60 aircraft, is the world's largest long-haul budget carrier, while AirAsia leads the Asian low-cost market with 85 planes servicing more than 60 destinations.

Analysts said the two were moving to dominate the growing Asian budget sector and were likely to announce further joint ventures.

"Certainly the teaming of two of Asia's leading low-cost carriers suggests that there will be some move to really dominate this region over the longer term," Derek Sadubin, chief operating officer of the Centre for Asia Pacific Aviation, told AFP.

"We expect that the agreement could flourish over time to include revenue-generating agreements and potential joint ventures in a range of other areas."

IG Markets analyst Ben Potter said Jetstar and AirAsia were "thinking outside the box" to stay ahead of the competition.

"In an extremely competitive environment where airlines have been under constant pressures from a number of different forces, this world first alliance is very positive indeed," he said.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Posts by offshore-engineer » Fri Jan 08, 2010 9:46 pm

อีกหนึ่งข่าวจาก Bangkok Post เกี่ยวกับการมองเห็น Air Asia เป็นภัยคุกคามต่อการบินไทยครับ จริงๆแล้ว การบินไทยมีภัยคุกคามจากภายในมากกว่านะครับในความเห็นของผม

THAI boss seeks anti-AirAsia alliance
Piyasvasti calls for unity on foreign threat

Published: 28/11/2009 at 12:00 AM
Newspaper section: Business


Thai Airways International (THAI)'s chief executive says Thai-owned carriers should form a united front against foreign rivals, especially the fledging budget carrier AirAsia, whose rapid expansion is seen as a "threat".

"Instead of fighting among ourselves, it would be better for us, Thai airlines, to stick together, co-operate and fight AirAsia, which is the biggest threat," said Piyasvasti Amranand.

"They [AirAsia] are expanding rapidly, taking a lot of passengers away. Their Thai market share has been increasing rapidly."

In his sixth week as president of the flag carrier, the former energy minister said he was advocating "much closer co-operation" among Thai airlines such as privately owned Bangkok Airways.

The co-operation could take several forms, including a code-share agreement, feeding passengers between airlines, consolidating networks and avoiding "unnecessary" competition, he said.

But Dr Piyasvasti's view, that AirAsia is a common threat to Thai airlines, surprised Tassapon Bijleveld, chief executive of Thai AirAsia, the sister carrier of Southeast Asia's largest low-cost carrier group based in Malaysia.

"Why are they seeing us in that light? They should see us complementing them, by bringing passengers from Asean into Thailand and feeding them to Thai airlines and THAI through its Bangkok hub," he told the Bangkok Post.

Mr Tassapon added that AirAsia and THAI served different markets, with the former targeting budget-conscious travellers and the latter those seeking full services. "It is fair to say that THAI should be competing with legacy carriers such as Singapore Airlines, Cathay Pacific and Emirates, not us," he said.

Mr Tassapon asked why entities with foreign ownership, like Thai AirAsia - which is 49% owned by Malaysia's AirAsia Bhd - face discrimination.

"Do we believe in free trade and fair competition in this country?"

AirAsia's extraordinary growth has raised considerable concern among airlines, at least in Southeast Asia.

Marketed under the slogan "Now Everyone can Fly", AirAsia has now flown more than 75 million passengers and is linking cities across Asia-Pacific.

In just seven years, the airline has grown from a fleet of two aircraft with one destination and a staff of 250 to a fleet of more than 80 aircraft with 113 routes to almost 60 destinations across Asia-Pacific and a staff of 6,500.

The airline's low-cost long-haul affiliate, known as AirAsia X, also flies from its Kuala Lumpur hub to Australia, northern China, Taiwan, the UK and, most recently, the United Arab Emirates.

THAI, which will celebrate its 50th anniversary next year, has a fleet of 88 aircraft, which transports nearly 20 million passengers a year to 74 destinations, and employs 26,000 workers.

Industry sources said Dr Piyasvasti brought the issue of co-operation among Thai airlines to the public following a recent meeting with Bangkok Airways president Puttipong Prasarttong-Osoth, in which co-operation between the two carriers was discussed, without concrete agreement on the matter being reached.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Posts by offshore-engineer » Fri Jan 08, 2010 9:49 pm

ถ้าได้จดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์ไทยก็ดีเลยครับ

AirAsia and Thai AirAsia aim to list
Carrier seeks presence on Asean bourses

Published: 21/11/2009 at 12:00 AM
Newspaper section: Business


The Malaysia-based no-frills airline group AirAsia and its Thai affiliate have set their sights on separate listings on the Stock Exchange of Thailand (SET) to raise funds to support their aggressive expansion plans.

AirAsia group chief executive Tony Fernandes and Thai AirAsia chief executive Tassapon Bijleveld separately declared their intention to tap the Bangkok stock market.

The budget airline's Indonesian arm, Indonesia AirAsia, would also be listed on the Jakarta Stock Exchange later, as part of the group's common aim to turn all of its airlines into publicly traded companies.

AirAsia Bhd, which is already listed in Kuala Lumpur, is pursuing a dual listing on the SET, while Bangkok-based Thai AirAsia, 49% owned by AirAsia Bhd, has been in discussions with the SET and securities firms about its entry into the Thai stock market.

Mr Tassapon yesterday confirmed the plans of AirAsia and Thai AirAsia to list on the SET but said it was premature to discuss details such as the size of public offering, share price and timing.

"We are in the conceptual stage. We are looking at processes and options available to us," he told the Bangkok Post yesterday.

While Mr Fernandes did not indicate the timing for listing AirAsia, Thai AirAsia was looking at getting listed in 2010 or 2011, said the Thai executive.

AirAsia has hired CIMB Investment Bank Bhd, part of Malaysia's second-largest bank CIMB Group Holdings, as lead arranger for the Thai stock listing.

Thai AirAsia has been in contact with several local securities firms to get proposals for assuming a similar role.

By listing in the three Asian stock markets, Asia's largest low-cost carrier group hopes to gain synergy and to enhance the airlines' Asean identity, said Mr Tassapon.

Asked whether the failure of Thai AirAsia to report profits for three consecutive years would disqualify it from a SET listing, he said there was leeway in the regulations that would make it possible.

AirAsia is taking advantage of the SET's recent permission for foreign companies to list from Dec 1. CIMB, which is the major shareholder in CIMB Thai Bank Plc, formerly BankThai, has said it aims to be the first company to take advantage of the new rule.

SET president Patareeya Benjapolchai said the rule change would encourage companies in the region to have their shares traded in other stock exchanges than in their home countries.

AirAsia has been expanding rapidly since 2001, winning awards and becoming Asia's largest low-cost carrier.

With a fleet of 72 aircraft, AirAsia flies to 61 domestic and international destinations. It has 108 routes and operates more than 400 flights daily from hubs in Malaysia, Thailand and Indonesia.

To date, AirAsia has flown more than 55 million passengers across the region. The company continues to expand through its Thai and Indonesian units.

AirAsia reported a net profit of 130 million ringgit (1.276 billion baht) in July-September, against a loss of 465.5 million ringgit (4.568 billion baht) a year earlier, helped by higher sales of non-ticket items.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

User avatar
L.
Verified User
Posts: 3645
Joined: Sun Apr 26, 2009 10:01 pm

Posts by L. » Sat Jan 09, 2010 4:17 pm

ข้อมูลเยอะมากเลยนะคะ  :)

เคยเห็น ข่าว AirAsia เมื่อปีก่อน  ช่วงวิกฤตที่สายการบินทั่วโลก ต่างลดต้นทุน  ตัดลดเส้นทางที่ไม่ทำกำไร...  แต่เห็น AirAsia นี่แหล่ะ ทำตรงกันข้าม.. ขยายเส้นทาง เพื่อเพิ่มรายได้.. คิดต่างจริงๆ ..


Blueblood
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 3645
Joined: Thu Jan 15, 2004 12:22 pm

Posts by Blueblood » Tue Jan 12, 2010 5:08 pm

จอมยุทธเริ่มมากันมากมายแล้วดีจังครับ :)

It's earnings that count

march
Verified User
Posts: 351
Joined: Tue Aug 07, 2007 3:23 pm

Posts by march » Fri Jan 15, 2010 10:04 am

ASTV ผู้จัดการรายวัน9 ธันวาคม 2552

แอร์เอเชียจ่อเข้าตลาดปี54 เพิ่มเส้นบินรับท่องเที่ยวฟื้น


 

 
   

ไทยแอร์เอเชีย, บจก.
Low Cost Airline




 




ทัศพล มั่นใจ ปี 2554 ดันไทยแอร์เอเชียเข้าจดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แน่นอน หลังเจอโรคเลื่อนไปแล้ว 2 ครั้ง ชี้มรสุมการเมืองและเศรษฐกิจเบาบางแล้ว ขณะที่ผลประกอบการของบริษัทก็เติบโตต่อเนื่อง คุยสิ้นปีโกยลูกค้าใช้บริการได้ครบ 5.2 ล้านคนตามเป้าหมาย แผนปีหน้าขอโตเพิ่มอีก 1 ล้านคน เป็น 6.2 ล้านคน สยายปีกคลุมอินเดียอีก 2-3 เส้นทาง

นายทัศพล แบเลเว็ลด์ ประธานเจ้าหน้าที่บริหารสายการบินไทยแอร์เอเชีย เปิดเผยว่า ขณะนี้อยู่ระหว่างศึกษาเพื่อที่จะนำบริษัทเข้าจดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทยในปี 2554โดยปี 2553 จะเริ่มว่าจ้างบริษัทที่ปรึกษาทางการเงิน ซึ่งที่ผ่านมาผลประกอบการของบริษัทมีการเติบโตอย่างต่อเนื่อง เป็นผลจากการลงทุนซื้อเครื่องบินใหม่ เพื่อขยายเส้นทางบิน ล่าสุดในเดือนนี้บริษัทก็จะครบกำหนดชำระดอกเบี้ยงวดที่ 3 แล้ว

อย่างไรก็ตามภายหลังจากทีมผู้บริหารสายการบินไทยแอร์เอเชีย ได้รวบรวมเงินกันเพื่อเข้าซื้อหุ้นจากบริษัท เอเซีย เอวิเอชั่น เมื่อปี 2550 พร้อมประกาศจะระดมเงินทุนในตลาดหลักทรัพย์ เพื่อทำเงินมาใช้ด้านการบรหารจัดการ แต่ธุรกิจก็ได้รับผลกระทบจากภาวะเศรษฐกิจโลก และสถานการณ์ทางการเมืองในประเทศไทยมาตลอด ทำให้กระทบต่ออุตสาหกรรมการท่องเที่ยว ซึ่งธุรกิจสายการบินก็ได้รับผลกระทบไปด้วย ทำให้จากเดิมที่ตั้งเป้าหมายจะนำบริษัทเข้าจดทะเบียนในตลาดหลักทรัพย์ตั้งแต่ปี 2551 ก็เลื่อนมาเป็นปี 2552 แต่ล่าสุด นายทัศพล ระบุแน่ชัดว่าจะนำบริษัทเข้าจดทะเบียนในตลาดฯภายในปี 2554 อย่างแน่นอน

ทั้งนี้แผนธุรกิจปี 2553 ไทยแอร์เอเชีย จะเดินหน้าขยายเส้นทางในต่างประเทศอย่างต่อเนื่องในรัศมีการบินไม่เกิน 3-4 ชั่วโมง โดยที่อยู่ระหว่างยื่นหนังสือขอเปิดเส้นทางบิน คือที่ประเทศอินเดีย ใน 2-3 เส้นทาง ซึ่งอินเดียเป็นประเทศเศรษฐกิจเติบโตสูง ทำให้มีศักยภาพในการเดินทางเข้ามาท่องเที่ยวประเทศไทย ตลอดจนเข้ามาติดต่อธุรกิจ และชอปปิ้ง

ตั้งเป้าหมายปีหน้าไทยแอร์เอเชียจะขนส่งผู้โดยสารตลอดทั้งปี 6.2 ล้านคน เพิ่มขึ้น 1 ล้านคน จากปี 2552 ที่สามารถทำได้ 5.2 ล้านคน ตามเป้าหมายที่วางไว้ ปัจจุบันอัตราขนส่งผู้โดยสารเฉลี่ยต่อเที่ยวบินอยู่ที่ 76-78% ลูกค้ามีทั้งกลุ่มนักท่องเที่ยวคนไทยและชาวต่างชาติ

โดยล่าสุดกลุ่มลูกค้านักท่องเที่ยวต่างชาติทยอยกลับเข้ามาประเทศไทยเกือบเป็นปกติแล้ว ทั้งตลาดยุโรป อเมริกา และ เอเชีย แต่เป็นการกลับมาที่ช้ากว่าปีก่อน กล่าวคือ ปกติปีก่อนๆ นักท่องเที่ยวต่างชาติจะเดินทางเข้ามาไทยตั้งแต่ช่วงต้นเดือน ต.ค. แต่ปีนี้ มาเริ่มเดินทางเข้ามาช่วงปลายเดือน ต.ค.

สำหรับการเปิดเที่ยวบินตรงมาลงที่สนามบินภูเก็ตมากขึ้น เป็นผลให้ ไทยแอร์เอเชียได้ขยายฐานลูกค้ากลุ่มใหม่ๆที่เป็นนักท่องเที่ยวโดยเฉพาะ ตอกย้ำให้ภูเก็ตเป็นฮับแห่งการท่องเที่ยวอย่างแท้จริง โดยเส้นทางภูเก็ต ที่ไทยแอร์เอเชียเปิดให้บริการแล้วขณะนี้ คือ ภูเก็ต-เชียงใหม่, ภูเก็ต-โฮจิมินทร์,ภูเก็ต-อุดรธานี,ภูเก็ต-จาการ์ต้า(อินโดนีเซีย) และภูเก็ต-เมดาน(อินโดนีเซีย) ขณะที่เส้นทางเดิมที่มีอยู่ เช่น ภูเก็ต-กรุงเทพฯ และ ภูเก็ต-สิงคโปร์ โดยทุกเส้นทางลูกค้าให้การตอบรับดี

นายทัศพล กล่าวอีกว่า ผลกระทบจากวิกฤตดูไบเวิลด์ และการปรับลดค่าเงินดองประเทศเวียดนาม ไม่มีผลกระทบต่อการทำธุรกิจ เพราะ ผู้ที่มีเงินและมีงานประจำก็ยังมีกำลังเพียงพอที่จะเดินทางท่องเที่ยว โดยเฉพาะไทยแอร์เอเชียเป็นสายการบินราคาประหยัด ใช้กลยุทธ์ด้านราคาเป็นสิ่งกระตุ้นการจับจ่าย จึงเหมาะกับสภาวะเศรษฐกิจในปัจจุบัน    



http://www.gotomanager.com/news/details.aspx?id=83893












 
 





current issue
past issue


march
Verified User
Posts: 351
Joined: Tue Aug 07, 2007 3:23 pm

Posts by march » Fri Jan 15, 2010 10:05 am

หยอดกระปุกรอซื้อครับ


offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Posts by offshore-engineer » Tue Feb 02, 2010 11:45 am

Branding and value are the key to survival in tough times
Published: 2/02/2010 at 12:00 AM
Newspaper section: Business


Budget airlines are flourishing while the world's full-service carriers have accumulated losses of US$69.3 billion in the past nine years. The survival of legacy carriers now depends on branding, marketing, cost-cutting and focusing on core skills, says Tony Fernandes, chief executive of AirAsia, the region's largest low-cost carrier. He gives his outlook to Boonsong Kositchotethana.LCCs vs LEGACY CARRIERS

By slashing fares to compete with low-fare airlines, legacy airlines are tarnishing their brand. They are coming into our turf. - TONY FERNANDES, CEO, AirAsia

There is a discernible shift to low-fare carriers given the current economic conditions. While it's been doom and gloom for legacy carriers all over the world, low-fare carriers have increased their market share, for example in Europe (Ryanair and EasyJet in particular), in Asia (AirAsia).

The International Air Transport Association (IATA), whose membership consists largely of legacy carriers, has acknowledged this trend.

It's not that difficult to understand why. In these tough economic times, people are looking for value. It's not that they're cutting back on spending, they're just more careful how they spend.

Low-fare airlines are increasingly seen as a value alternative to legacy carriers.

Take AirAsia, for example. We offer almost all the comforts and services of legacy airlines, but we do so at a lower price. And by unbundling our fares, we provide guests with the option of paying only for the services they really want.

In restaurant terms, we offer guests an a la carte menu, where they choose what they want at an affordable price, as opposed to the "buffet price" model of legacy carriers, where it's take it or leave it, no option, no choice - even if it includes things a guest does not really want or need.

The other big lure of AirAsia for travellers is the connectivity of our routes and frequency of our flights. We offer an unmatched network in Asean. We fly to places no other major airlines do. And we do so often. Our point-to-point model is also a major selling point.

Small and medium-sized businesses, for example, with operations in several Asean countries find it exorbitantly prohibitive and very time-consuming to visit these operations on legacy carriers.

On AirAsia, they can drop by in, for example, three cities in one day, thanks to our point-to-point model - say, a morning meeting in Singapore, then on to Kuala Lumpur, followed by an afternoon meeting in Bangkok, and an evening flight back to Singapore.

It saves time and money, and it is also an example of how AirAsia is serving as a catalyst for economic growth in Asean. I've done it myself frequently: hopping on board AirAsia in Kuala Lumpur for meetings in Singapore then heading on to Jakarta, for instance.

INDUSTRY TRENDS

If current trends hold, the future is bright for low-fare carriers. While legacy carriers are cancelling routes, grounding aircraft and retrenching staff, AirAsia is adding routes - we are launching five additional routes to India from Malaysia - taking delivery of new aircraft and hiring more people.

Legacy carriers are trying to regain some of their eroding market share by slashing fares. But the question is how long can they sustain this tactic given their high operational costs.

Ultimately, AirAsia can offer its low fares because our operational costs are the lowest in the world. As long as we maintain tight control of our costs, we can continue to offer low fares.

And at AirAsia, we focus like a laser on keeping costs low - but, I must stress, not at the expense of safety or security.

We have to follow the same international regulations as legacy carriers when it comes to operational safety and aircraft maintenance or we would not be allowed to operate in countries where we fly. There is no way we will compromise the safety of our guests.

The other point is that by slashing fares to compete with low-fare airlines, legacy airlines are tarnishing their brand. They are coming into our turf, and trying to challenge us where we are strongest. I think that will backfire on them.

WHAT LEGACY CARRIERS MUST DO TO SURVIVE

I don't want to be perceived as trying to tell others what to do. But branding and marketing, cutting costs and focusing on core competencies are key, I think.

For instance, legacy carriers are slashing fares in trying to compete with low-fare carriers. In doing so, they run the risk of eroding their brand. And once consumers get used to a certain low price, it's going to be hard to get them to pay more when fares do rise - and they will have to, as I mentioned earlier, because of high operational costs.

If legacy carriers want to be viewed as premium "products" because of what they offer, yet are willing to slash prices, it will have a major impact on their brands, no two ways about it.

I would also think that legacy carriers would be better off focusing on consumers rather than other streams of operations.

If I were running a legacy carrier, I'd close down cargo operations, for instance, and instead focus totally on my premium products - figuring out how to attract consumers back to fly on First and Business Class, for example. As I said earlier, it's all about providing value.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

madam
Verified User
Posts: 278
Joined: Sat Jun 05, 2010 5:10 pm

Re: Air Asia

Posts by madam » Wed Feb 23, 2011 10:34 am

โปรโมชั่นของ Air Asia ทำให้คนเดินทางบ่อยขึ้นจริงๆ ค่ะ

จากเดิมไม่ค่อยอยากไปเที่ยว พอเจอราคาถูกๆ ก็ซื้อซะหลาย booking

:oops: :oops: :oops:


offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Re: Air Asia

Posts by offshore-engineer » Wed Feb 23, 2011 9:00 pm

ข่าวจาก Bangkok Post ครับ มีนักธุรกิจหญิงขอซื้อกิจการ Thai Air Asia ครับ
Mystery woman bids for Thai AirAsia
Published: 22/02/2011 at 12:00 AM
Newspaper section: Business

A mysterious Thai businesswoman said to be involved in international real estate is making a bid to acquire Thai AirAsia (TAA), an offer the budget airline's management has called "amusing".

Suyawanee Duangpraow, who says she is the president of Nice Life International Co, told the Bangkok Post yesterday her intention to buy the Thai unit of AirAsia Bhd, Southeast Asia's largest low-cost carrier group based in Malaysia.

Speaking with a southern Thai accent, the 48-year-old businesswoman said she is prepared to pay "any price" to gain sole ownership of TAA due to a "fondness for the aviation business".

The TAA acquisition would complement a broader business portfolio including hotel and real estate ventures in Bangkok and Phuket she plans to create, Mrs Suyawanee said on the telephone.

She has not directly contacted TAA management about her offer, but rather wants to send out feelers through the media to see how the airline reacts.

She appointed Kraetphaisal Munsida, the marketing manager in the Malaysian Embassy's commercial and investment office, to broker the deal.

"I wish to see a deal closed this year."

She said financing for the acquisition is available to her from London and Hong Kong as well as private sources.

Separately, Mr Kraetphaisal noted TAA's recent announcement it will float its shares on the Stock Exchange of Thailand (SET) in the third quarter spurred Mrs Suyawanee's interest.

TAA management treated her offer and the background of Nice Life International Co with scepticism.

Business Development Department records show Nice Life International has registered capital of 25 billion baht, an unusually large amount for a real estate firm that seems to be unknown within the industry.

"Is this a joke or something ?" laughed Tassapon Bijleveld, TAA's chief executive. "Do you think we should take this sort of hot air seriously?"

He confirmed he had neither heard about the proposal nor been contacted by Mrs Suyawanee by any means and questioned her motives in making the proposition indirectly instead of through normal business channels.

"Whatever proposition she may make, let me make it crystal clear - TAA is not for sale to any individual ahead of the planned IPO," said Mr Tassapon.

He emphasised that the only way TAA ownership would change hands is via a SET transaction.

With a net asset value of at least 25-30 billion baht, any individual who really wanted to buy TAA single-handedly must be extremely well-heeled, or at least known in society, Mr Tassapon added.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Re: Air Asia

Posts by offshore-engineer » Sat Feb 26, 2011 11:08 am

LOW COST TERMINAL SEPANG, 24 February, 2011 – AirAsia Berhad (“AirAsia” or “the Company”) recorded a milestone billion-ringgit profit after tax in 2010, in what Group CEO Tony Fernandes hailed as a
“phenomenal achievement.”

“What year we’ve had. Not only did we achieve record profits, but also breached the billion-ringgit mark in net profit (RM 1.07 billion). With strong cash balances of RM1.50 billion, our gearing levels decreased to 1.75 times as compared to 2.57 times a year ago. The Company is in the best position, financially, that it has ever been in – providing a strong foundation for further expansion and growth in 2011,” Fernandes added.

The scorching year-round performance was boosted by a fourth-quarter showing that set several new records for AirAsia: Revenue of RM 1.19 billion; Profit After Tax of RM 316.55 million; load factor of 82% (up from 79% y-o-y); Revenue/ASK up 21% (y-o-y) for MAA, up 12% for TAA and 22% for IAA; and average fare up 7% for MAA, 6% for TAA and 16% for IAA all in their own respective currencies. Despite rise in fuel cost, EBITDAR margins for MAA rose to 6 ppt y-o-y to 49.3%.

Fernandes emphasised the increased contribution from ancillary income to the Company’s bottom line, matching the Company’s passenger growth. “Ancillary has been a tremendous revenue stream for us. It’s up in all three of our operations: MAA at RM 49 per pax (up 99% from RM 25 y-o-y); TAA, at THB 369 per pax ( up 109% from THB 176 y-o-y); IAA at IDR 155,089 per pax (up 108% from IDR 74,495).”

He said that the growth in ancillary income, in pace with the rising passenger loads, was a strong affirmation of the Company’s strategy of looking beyond just air fares to strengthen revenues. “There’s still a lot of potential in Ancillary and we’re constantly looking to increase the numbers,” he said.

Fernandes also highlighted the fourth-quarter performances of TAA and IAA. On TAA, Fernandes said TAA generated revenue of THB3,744 million, recording 29% growth year-on-year; Profit After Tax was also up by 364% y-o-y. Ancillary income per passenger spent in Thailand increased by 109%. By end 2010, TAA had a 19 all-Airbus A320 fleet and with an addition of 4 aircraft in 2011.

As for IAA, the affiliate posted a steady 38% rise in revenue of IDR 795,750 million, with ancillary revenue growing a phenomenal 108%. Load factor was at 78% (up from 74% y-o-y). This was translated with its Profit After Tax rising 214% IDR 166,634 million. Although the fourth quarter traditionally is a “quiet” quarter as compared to the 2nd and 3rd quarters, IAA was still able to raise average fares --- translating into a higher RASK growth of 22% y-o-y. IAA ended 2010 with 18 aircraft in operation.

Fernandes said the performance by the two affiliates boded well for their potential listing in 2011 on the Bangkok and Jakarta stock exchanges (TAA and IAA respectively). “The results speak for themselves. They confirm that we are on the right track in terms of our strategy in both Thailand and Indonesia,” he said.

Outlook

On the outlook for 2011, Fernandes said the challenge would be to build on, and exceed, the 2010 performance for the Company. “I am confident we can hold our own. With our plans to further expand our route network and key routes supported with the delivery of 8 brand new Airbus A320 and the opening of three hubs in Kuching, Chiang Mai and Medan, we can position ourselves to emphasize on increasing load factor and yields,” he said.

“We have also recently announced our fleet delivery plans for 2012 whereby the group will take delivery of 14 aircraft from the proposed 24 as we adapt to changing circumstances. We have our vision of what we want to do, but we are also nimble enough to change as needed. That’s always been one of our strong suits. It’s what gives us the confidence that we can meet any and all challenges,” he said.

Fernandes said the focus internally would be on containing – or even reducing – costs. “That’s the key. We’re already the world’s lowest-cost airline operator, and we intend to keep it that way. Our 8,000-strong passionate and creative staff have contributed enormously towards achieving this goal – and they are diligently working to ensure we continue in the same fashion,” he said.

The year will also see the potential listing of TAA and IAA. “We’re well on track in both Bangkok and Jakarta towards the listing of our affiliates. It’s an exciting prospect, and the performance of the two affiliates in 2010 should whet the appetites of investors,” he said.

Fernandes also pointed out that another exciting development in store for 2011 was the launching of operations in the Philippines. “AirAsia Philippines should launch its inaugural flights in the second half of the year. We believe there is enormous potential in the Philippines, especially given AirAsia’s connectivity in ASEAN and our low fares,” he said.

Fernandes acknowledged that external factors beyond management’s control could impact some of the Company’s plans for 2011. In particular, he referred to the geopolitical developments in the Middle East and North Africa and the uncertainties in the global economy. “These could have an effect on the price of oil. We’re monitoring the situation very closely. We already have short term hedges in place up to the 2nd quarter of 2011, and we will add more if the situation warrants it. We are determined to keep fares low, and have the option of imposing a fuel charges or raising fares. Thanks to our ancillary initiatives, we are in a better position than our competitors when it comes to making these decisions, as we have a lot more
latitude than they have,” he said.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Re: Air Asia

Posts by offshore-engineer » Sun Jul 03, 2011 9:54 am

Tiger Airways Unsafe. Following the news at the link shown below.

http://www.bangkokpost.com/business/avi ... s-grounded

Although it has nothing to do with AirAsia, it raises eyebrow if Tiger Airways' other operations are safe.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

sssjjjj
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 352
Joined: Mon Jul 12, 2010 5:09 pm

Re: Air Asia

Posts by sssjjjj » Mon Jul 04, 2011 1:39 am

ที่ ออสเตรเลีย ก็เคย ว่าเรื่อง Safety กับ AirAsia X มาแล้วครับ ปีที่แล้ว

http://www.flightglobal.com/articles/20 ... roach.html


offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Re: Air Asia

Posts by offshore-engineer » Sun Aug 21, 2011 1:02 pm

เมื่อวันก่อนอ่านข่าวเจอว่า Air Asia เข้าไปถือหุ้นใน MAS และ MAS เข้ามาถือหุ้นในAir Asia เป็นกลยุทธ์ที่น่าคิดครับ หลังจากที่ทั้งสองต่อสู้กันมานาน MAS คงรู้แล้วว่า full service carrier model ไม่น่าจะไปรอดแน่ สู้หันมาร่วมมือกันดีกว่า

การแข่งขันในอุตสาหกรรมนี่คงจะมีมากขึ้นเรื่อยๆ Qantas ก็เตรียมตัวเข้ามาลุยในเอเชียอย่างเต็มตัว โดยจะเปิดสายการบินที่มีฮับอยู่ที่สิงคโปร์หรือไม่ก็ KL (ทำไมไม่ใช่กรุงเทพนะ) ถ้าการบินไทยปรับองค์กรไม่ทัน น่าจะลำบากแน่นอนครับสำหรับสายการบินแห่งชาติของเรา
Malaysia Airlines, AirAsia Agree on Share Swap
AUGUST 9, 2011, 12:53 P.M. ET.
By ERIC BELLMAN And ANKUR RELIA


KUALA LUMPUR, Malaysia—This country's two largest airlines agreed to swap shares and start collaborating in a bid to reduce competition and cut costs in one of Asia's key economies.

The deal between state-run Malaysian Airline System Bhd. and budget carrier AirAsia Bhd. has the potential to increase earnings for both carriers. The agreement also could help cement the country's role as one of the region's most important transportation hubs.

Under the agreement, resources for Malaysian Airline System's low-cost carrier, Firefly, will be refocused toward full, regional service, reducing competition for AirAsia. The share swap also adds government support to AirAsia, which could help the budget carrier acquire more lucrative flight routes.

Full-service carriers such as Malaysia Airlines, as the brand is known, have been struggling with rising fuel costs, which analysts expect will continue to cripple margins and crimp demand for air travel as airlines increase ticket prices. Malaysian Airline System in May reported a first-quarter net loss of 242.3 million ringgit ($79.9 million) compared with a net profit of 320.3 million ringgit a year earlier, hurt by rising fuel costs and the ringgit's gains against the U.S. dollar.

Meanwhile, AirAsia has continued expanding, further exposing the weakness of some of Asia's older carriers, analysts said.

The share swap brings together airlines that have been rivals for a decade. AirAsia Chief Executive Tony Fernandes over the last 10 years has built AirAsia from a couple of planes to one of the most successful airlines in Asia, occasionally complaining about obstacles from government-backed carriers and airport companies.

Tuesday's agreement says that Malaysian state investment firm Khazanah Nasional Bhd., which owns 69% of Malaysian Airline System, will get a 10% stake of AirAsia. AirAsia's major shareholder, Tune Air Sdn. Bhd., will get a 20.5% stake in Malaysian Airline System, reducing Khazanah's stake to 48.5%. Khazanah will later acquire a 10% stake in AirAsia X, AirAsia's long-distance, low-cost affiliate. Overall, the deal is valued at about $364 million according to ThomsonReuters data. Shareholders also will get warrants in each other's airlines.

The added financial support and reduced competition could add fuel to AirAsia's expansion plans. The carrier, with around 100 planes, has plans to order 300 more.

"By focusing on our core competencies, it will enable both parties to increase product offering to our respective customers," Mr. Fernandes said in a prepared statement. "Our business model requires us to continue to reduce prices in order to increase volumes for consumers in the low-cost travel segment."

Analysts were pleased by the government's willingness to shake up the country's flagship carrier and join forces with a private-sector player. Investors have argued that Malaysia is unfriendly to entrepreneurial ventures that challenge the country's established heavyweight companies. Government leaders have said they are taking steps to encourage competition.

"This is the start of progressive divestment" and could signal that Khazanah will want to lower its holding in other struggling state-owned companies, said Ahmad Maghfur, analyst at OSK Research in Kuala Lumpur. He said Malaysia's investment arm may now want to lower its stake in Malaysia Airlines further and look to reduce its holdings in such companies as airport operator Malaysia Airports Holdings Bhd. and auto maker Proton Holdings Bhd.

A decade ago AirAsia was an upstart, bringing the no-frills airline model to Asia after the strategy succeeded in Europe and the U.S. Carriers across Asia are starting low-cost carriers and adding routes at a rapid pace, trying to grab as much of the Asian-Pacific regional traffic as possible.

The battle for frequent frugal fliers in Asia, home to more than four billion people and some of the world's fastest-growing economies, is expected to keep ticket prices low and traffic growth high in the region. In the five years to 2014, the number of people flying in Asia will rise by 360 million to one billion, according to the International Air Transport Association, an airline-industry trade group.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

sssjjjj
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 352
Joined: Mon Jul 12, 2010 5:09 pm

Re: Air Asia

Posts by sssjjjj » Mon Mar 12, 2012 11:51 pm

ผมไปอ่าน Filing ของ Asia Aviation (ผู้ถือหุ้นใหญ่ TAA) ไปๆมาๆ ก็เลยได้ตามไปอ่าน Annual Report ของ AirAsia Berhad(AAB) มาด้วย ราคาปัจจุบัน 3.6MYR คิดเป็น Market Capt ประมาณ 9.9 Billion MYR เทียบกับกำไรปี ล่าสุดแล้ว ตอนนี้ PE ประมาณ 20 เท่้า

DE Ratio ~ 2.4 เท่า แต่ทางผู้บริหารจะพูดถึง Net Gearing แทน คือ เอา (Total Debt - Cash )/Equity เพราะจะทำให้ ตัวเลขออกมาที่ 1.4 ทำให้ดูน้อยกว่า DE ที่ระดับ 2.4 เท่า

บริษัทมี Capital Commitment ที่ 57 Billion MYR จากการที่พึ่งสั่งซื้อ A320 Neo ไป 200 ลำ บวกกับ Order เดิมที่มีอยู่ ผมเห็นว่าทาง AAB น่าจะลำบากในอนาคต ถ้าหาก ว่า Deploy เครื่องบิน ไปตาม บริษัทลูกต่างๆ ไม่ทัน ภาระจะตกกับบริษัทแม่เยอะมาก ทำให้ ทาง AAB ต้องผลักดันใน TAA และ IAA เข้าตลาดหลักทรัพย์ เพื่อจะแบ่งภาระในการทำสัญญาซื้อเครื่องบินในอนาคตกัน

ดูเผินๆ ตอนแรกผมคิดว่า Business Model ของ AAB เหมือนกับ Ryan Air หรือว่า Southwest ที่เป็นต้นตำรับ Low-cost carriers แต่ ว่าพอไปศึกษาดูแล้ว ผมว่ามีจุดต่างกันมาก และเป็นปัจจัยที่ทำให้ AirAsia กลายเป็น แบรนด์ ASEAN ที่น่าจะโตเร็วสุด ในรอบ 10 ปีหลัง และโตเร็วกว่า ถ้าเทียบกับ RyanAir และ Southwest ในระยะเวลา 10 ปี เหตุผลที่ AirAsia ทำได้ก็คือ การทำ Joint-Venture มากๆ โดยเข้าไปถือหุ้น 49% หรือ 40% แล้วก็สร้าง Network ที่ทรงพลังขึ้นมา พร้อมกับ สั่งซื้อเครื่องบินจำนวนมหาศาลจาก Airbus แล้ว นำเครื่องไป ปล่อยเช่าต่อให้บริษัท JV


โดย JV ของ AirAsia อย่าง Thai AirAsia ก็ได้เช่าเครื่องบินมาในราคา ถูก จาก Filing นี้ โดย AAB คิดค่าเช่าเป็นแค่ต้นทุนทางการเงิน (จากงบ AAB ต้นทุนทางการเงินประมาณ 4-5% เท่าั้ันั้นเอง)
http://capital.sec.or.th/webapp/corp_fi ... 1331567939
Image

จาก File นี้ TAA พึ่งทำสัญญาการใช้ตรา "AirAsia" กับ AAB ใน ปี 2555 นี้ โดยจ่ายให้ AAB เป็น 1% ของยอดขายของ TAA ก็คงตกประมาณปีละ 100 กว่าล้านบาท
http://capital.sec.or.th/webapp/corp_fi ... 1331567939

นอกจากนั้นสัญญาเช่าเครื่องบิน ที่ AAB ให้บริษัทลูกในราคาถูก เมื่อหมดสัญญา (สัญญามีอายุ 12 ปี ดังนั้นกว่าจะหมดสัญญาสำหรับเครื่องในฝูงปัจจุบันก็อีกหลายปี) หรือว่า สัญญาใหม่ๆ ผมก็คิดว่าทาง AAB คงจะ Charge ในราคาที่ คิดเอากำไรด้วย เพื่อดังกำไรกลับมาบริษัทแม่ให้มากขึ้น

เรื่อง Growth Story ของ AirAsia เป็น Success Story ในรอบ 10 ปีที่ผ่านมา แต่เป็นเรื่องน่าสนใจว่า อีก 10 ปีถัดไป AirAsia จะบริหารจัดการบริษัทอย่างไร เพื่อให้เติบโตไป สมกับยอดจองซื้อเครื่องบิน จำนวน 370 กว่าลำ และ Capital Commitment มหาศาลกว่า 57 พันล้านลิงกิต(5.7แสนล้านบาท) โดยเครื่องส่วนนึงก็เป็น Replacement ลำเก่าด้วย ตอนขายลำเก่า ถ้าขา่ยได้ราคาน้อยกว่าที่ตัดค่าเสื่อมไปก็ต้อง book เป็น loss ทำให้กำไรไม่สวยหนัก

ไม่ทราบว่าคุณ Offshore-Engineer มอง AAB เป็นอย่างไรครับ? เพราะส่วนตัว ผมว่าเรื่องราวมันก็น่าสนใจ แต่ว่า ดูแล้ว บริษัท Very Aggressive ก็น่าเป็นห่วงในอนาคตเหมือนกัน ถ้าหากมีอะไรผิดพลาดเกิดขึ้น อย่าง กรณีจะไปเปิด Vietnam AA สุดท้ายก็เปิดไม่ได้ และการ ที่ AirAsia X ทยอยปิด Route ที่ปิดไปยุโรปจนเกือบหมด


offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Re: Air Asia

Posts by offshore-engineer » Wed Mar 14, 2012 9:08 pm

ผมไม่ได้ตาม AAB มาสักพักใหญ่ๆแล้วครับ ต้องกลับไป update ตัวเองซะหน่อย

เห็นด้วยครับว่าแผนของ AAB ค่อนข้าง aggressive เมื่อ 3-4 ปีก่อน DE ratio สูงลิ่วเลยครับ เพราะต้องการขยายเครือข่ายให้ครอบคลุมมากที่สุดและเร็วที่สุด หลังจากเพิ่มทุน DE ratio ก็ลดลง AAB มีข้อได้เปรียบตรงที่ Capex ที่ใช้ในการซื้อเครื่องมีผลบวกทางด้านภาษีครับ

ในแง่ของผู้บริหาร ผมคิดว่ามีความสามารถใช้ได้ทีเดียวครับ ตอนนี้ MAS กับ AAB ถือหุ้นไขว้กันอยู่ จะมี synergy มากน้อยแค่ไหนไม่รู้ กลัวว่า MAS จะไปถ่วง AAB ครับ

ส่วนแผนของ Qantas ที่ต้องการสร้างสายการบินนานาชาติใหม่ในภูมิภาคนี้มีอันต้องเป็นหมันไปแล้วครับ เพราะไม่สามารถหา partner ที่สิงคโปร์และที่มาเลเซียได้ (ไม่ได้มองประเทศไทยเลยมั้งครับ...หรือมองแล้วผ่านไป...)

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

sssjjjj
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 352
Joined: Mon Jul 12, 2010 5:09 pm

Re: Air Asia

Posts by sssjjjj » Wed Mar 14, 2012 10:19 pm

offshore-engineer wrote:
ในแง่ของผู้บริหาร ผมคิดว่ามีความสามารถใช้ได้ทีเดียวครับ ตอนนี้ MAS กับ AAB ถือหุ้นไขว้กันอยู่ จะมี synergy มากน้อยแค่ไหนไม่รู้ กลัวว่า MAS จะไปถ่วง AAB ครับ
ในแง่ของ Balance Sheet แล้ว MAS ค่อนข้างจะแข็งแกร่งกว่า AAB พอสมควรเลยครับ

ตอนนี้กลุ่ม Tune Groups ของ Tony Fernandes หลังจาก แลกหุ้น AAB กับ MAS แล้ว กลุ่ม Tune ถือหุ้นใน AAB เหลือ 12% เท่านั้นเองครับ

Synergy ที่เกิดขึ้นแล้ว คือ FireFly ซึ่งเป็น สายการบินที่ MAS ตั้งใจจะเอามาทำเป็น Low-cost แข่งกับ AAB ประกาศมาแล้วว่า จะยกเลิก Model Low-cost แล้ว Focus ไปที่ Full Service อย่างเดียว
http://www.aviationweek.com/aw/generic/ ... /19/01.xml

ประโยชน์ที่เข้าไปถือหุ้น MAS ที่เหลือก็คือ มีพัทธมิตร ช่วยรับ เครื่องของ AAB ไปใช้ได้ครับ กรณี เครื่องเยอะเกิน อย่างพวก เครื่องใหญ่ Airbus 330 , 340 ที่ตอนนี้ AAX ประกาศหยุดบินไปหลายเส้นทางใน พวกเส้น Europe และ India
http://www.reuters.com/article/2012/01/ ... 2R20120112
เมื่อ 2-3 วันก่อนก็ประกาศหยุดบินไป Christchurch
http://tvnz.co.nz/travel-news/airasia-x ... ce-4772833

แทนที่ถ้าเป็นเครื่องเช่า จะคืนใน Leaser ไป ก็จะโดนค่าปรับ ก็เอา Lease ต่อให้ MAS อาจจะดีกว่าครับ รวมถึง A320 Neo ในอนาคตด้วย

มอง Model ของ AAB ตอนนี้ น่าสนใจดีครับ เป็นธุรกิจเหมือนขาย Franchise สำหรับคนที่ต้องการทำ Low-cost ในแต่ละประเทศนั้นๆ เพราะจะประหยัดต้นทุนหลายๆอย่าง ไปได้เยอะเลย แต่ในระยะยาวจะผูกผันกับ AAB มากกว่าการทำ Airline เริ่มจาก 0 นั้นเอง


sssjjjj
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 352
Joined: Mon Jul 12, 2010 5:09 pm

Re: Air Asia

Posts by sssjjjj » Thu May 03, 2012 9:53 am

Deal แลกหุ้น กับ Malaysian Airlines จะ Reverse แล้วครับ เพราะ ที่ผ่านมาโดน Labor Union ของ MAS คัดค้าน ทั้งสองฝ่าย เลยตกลง คืนหุ้นกันดีกว่า ไปทางใครทางมันดีกว่า

http://www.bloomberg.com/news/2012-05-0 ... otest.html


insomniac_vampire
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 53
Joined: Sun Jan 10, 2010 6:53 pm

Re: Air Asia

Posts by insomniac_vampire » Sun Aug 19, 2012 7:59 pm

sssjjjj
ขอบคุณมากครับข้อมูลดีมาก มีอะไรเพิ่ม Update ด้วยนะครับ


sssjjjj
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 352
Joined: Mon Jul 12, 2010 5:09 pm

Re: Air Asia

Posts by sssjjjj » Tue Sep 18, 2012 1:23 pm

insomniac_vampire wrote:sssjjjj
ขอบคุณมากครับข้อมูลดีมาก มีอะไรเพิ่ม Update ด้วยนะครับ
ขอบคุณครับ มีคนเห็น ที่ผมโพสมีประโยชน์ก็ดีใจครับ :D

มาอับเดต AAB กันหน่อย
AA Group ประกาศผลประกอบการ Q2 ออกมา ก็เป็นไปตาม Seasonality ที่ Q2,Q3 ตกต่ำ ประกาศตอนต้นเดือน สิงหาคม โดยที่ Bottom Line มีกำไร โดยกำไรส่วนใหญ่ มาจากการปรับ Fair Value ใน TAA (เหมือนที่ AAV ประกาศ) แต่ Operating Profit ของ ที่ มาเลเซียเอง ก็ปรับตัวลดลงเล็กน้อย เทียบกับ Q2 ปีที่แล้ว แต่มี ขาดทุนจาก FX loss เยอะ

แต่ว่า ราคาหุ้นของ AirAsia Berhad ล่วงมาจาก 3.5-3.6 MYR ช่วงต้นเืดือน มาเป็น เป็น 3.0x ในช่วงหลัง เนื่องมาจาก ข่าว การจัดตั้ง Low Cost Carrier ใหม่ ระหว่าง Lion Air (คู่แข่งจาก อินโด) กับ NADI (บริษัทmaintenace เครื่องบินใน มาเลย์) โดย LCC สายใหม่นี้จะ Base ที่ มาเลเซีย ทำให้ analyst ปรับราคาเป้าหมายของ AAB ลง ตอนนี้ที่ 3 MYR ต้นๆ ราคา AAB ถูกกว่า AAV ในไทยเยอะครับ (PE น่าจะแถว 12-13 กำไรปกติของปี 2012 ขณะที่ AAV เทรดกันที่ PE สูงกว่านั้น)

ถ้าใครเคยไป มาเลเซีย จะเห็นว่า ตลาดสายการบินต้นทุนต่ำ AirAsia ผูกขาดเลย ทาง Malaysian Airlines ตั้ง FireFly มา ตั้งใจจะแข่ง แต่ก็เซ็น MOU ไปแล้วว่าจะไม่เอา FireFly มาทำ lowcost ประชากร มาเลเซีย น้อยกว่าไทย (ประมาณ 20ล้านคน) แต่ อัตราทำกำไรของ AAB ดีกว่า เพราะค่อนข้างผูกขาด ประกอบกับ ได้ใช้ LCC Terminal ด้วย ทำให้ การบริหารจัดการมีประสิทธิภาพ แต่ถ้า Lion Air มา ภาพนี้จะเปลี่ยนไป เพราะ Lion Air ก็ใหญ่ และใน ตลาดอินโด AirAsia Indo ก็ส่วนแบ่งตลาดตาม Lion Air เยอะมาก ประกอบกับ ราคาน้ำมันอยู่ในระดับสูง และมีภาระผูกผันจากการรับเครื่องบินลำใหม่ๆ นักวิเคราะห์เลยลดราคาเป้าหมาย AAB กัน ข่าวฉบับเต็ม อยู่ข้างล่างครับ
http://www.bloomberg.com/news/2012-09-1 ... -asia.html

ถ้าราคา AAB ลดมามากๆ ก็น่าสนใจที่จะเข้าไปซื้อ LT buy นะครับ ผมคิดว่า เพราะ Growth ตอนนี้ไม่ได้ผูกกับ ตลาดมาเลย์ อย่างเดียวแล้ว แต่เป็น บริษํทลูกๆ ทั้งหลาย เช่น AA Japan และ AA Expedia ต่างๆนานา


offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Re: Air Asia

Posts by offshore-engineer » Thu Nov 22, 2012 11:15 am

http://www.economist.com/node/21563724

Spreading its wings
One of Asia’s most successful carriers keeps on expanding
Sep 29th 2012 | JAKARTA | from the print edition

THE view from the 45th floor at AirAsia’s new office in the Indonesian capital is spectacular, and even better when the smog lifts. If the airline’s executives occasionally feel masters of all they survey, perhaps they could be forgiven the moments of hubris: they are, after all, at the helm of Asia’s great aviation success story.

While older Asian airlines such as Malaysian and Qantas struggle, AirAsia, just ten years old, continues to conquer the skies. Last year it carried 30m passengers, yet their numbers are still growing at around 10% a year, and profits are healthy. It claims to be the fourth-largest airline in Asia despite lacking the huge, captive domestic market of China’s big carriers.

The opening of the office in Jakarta marks the start of the next phase of its expansion plans. The airline is still registered in Malaysia, home to its boss, Tony Fernandes, but the Jakarta office is the new base from which it hopes to dominate South-East Asia, with its 600m people, and beyond. It is ideal terrain for airlines: a region dominated by sprawling archipelagoes, where planes therefore face little competition from roads and high-speed trains, as they do in Europe or America.

To this end AirAsia has bought into the Indonesian domestic market by acquiring a local carrier, Batavia Air (the deal still requires regulatory approval). With a booming economy, a growing middle class and 240m people spread over 17,000 or so islands, Indonesia’s potential is obvious. Batavia’s 32 planes, added to the 18 flown by Indonesia AirAsia, make for a sizeable fleet. And beyond South-East Asia the airline has just broken into the Japanese market, teaming up with All Nippon Airways to launch a new domestic carrier. The service started on August 1st. Next stop, probably, is South Korea. To fly all these people around, AirAsia is amassing an enormous fleet of new planes. It is now the biggest customer for Airbus’s single-aisle A320, with 375 on order, and is expected to order a further 100 planes from Airbus soon.

AirAsia’s fares are lower than those of the region’s older “legacy” carriers. But they are not rock-bottom cheap like those of the European no-frills airlines that originally inspired Mr Fernandes. Fortunately for him, Asian customers are prepared to pay a bit more for the privilege of not being treated like European cattle. Cabin crews are well-trained and smartly turned out in red uniforms. Check-in is easy and flights are usually punctual—and don’t all leave at three in the morning.

One day AirAsia may face a serious challenge from one of the region’s other young and ambitious carriers, such as Tiger Airways or Jetstar Asia (both operating out of Singapore), the Philippines’ Cebu Pacific or Indonesia’s Lion Air. But for now they are trailing in its wake. The main impediment to AirAsia’s continued expansion, as with other low-cost carriers, is the region’s highly regulated and expensive operating environment. Politicians are fond of building extravagant showpiece airports that end up adding about 15% to the cost of a ticket. What is needed are more cheap-and-cheerful terminals and fewer “Taj Mahals”. As Mr Fernandes notes, “Thailand has the highest airport tax, and the slowest passenger growth.”

At least Thailand, together with Malaysia and Singapore, has deregulated its market. Other countries have not, limiting the number of flights between and within them. Even in liberal Singapore, Mr Fernandes has been rebuffed in his attempts to win a licence to set up an operating base.

AirAsia has had other disappointments. The long-haul unit of the business had to axe its flights to London and Paris earlier this year because they were losing too much money. High fuel prices were mainly to blame but the EU’s new carbon tax was the “nail in the coffin”, says Mr Fernandes. Other opportunities beckon, however, such as India. Its vast population, enormous size and new middle class dwarf even Indonesia’s. On September 14th, as part of a big package of economic reforms, the Indian government said it would let foreign airlines invest in Indian carriers for the first time, albeit limiting their stakes to 49%. AirAsia is “very interested” in India, says Mr Fernandes, but will wait until its fiercely competing local airlines have killed each other off.

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

offshore-engineer
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2165
Joined: Sun Nov 21, 2004 9:04 am

Re: Air Asia

Posts by offshore-engineer » Thu Nov 22, 2012 7:11 pm

Annual report 2011 สามารถดาวน์โหลดได้จาก App Store และ Android Market ผมยังไม่เห็นบริษัทไหนทำเป็น App แบบนี้เลยครับ

Minimize risk through an in-depth knowledge. Buy at bargain price. Wait patiently.
http://valueinvestors.wordpress.com/

User avatar
kongkiti
Verified User
Posts: 5828
Joined: Wed Apr 16, 2008 12:55 am

Re: Air Asia

Posts by kongkiti » Sun Jul 28, 2013 12:43 am

Air Asia น่าสนใจมากๆ พี่ offshore-engineer ยังตามอยู่ไหมครับ...
http://financials.morningstar.com/ratios/r.html?t=AIABF
รายได้ ผ่านไป 8 ปี โตเกือบ 10 เท่า
AIABF_1.png
AIABF_1.png (34.03 KiB) Viewed 3751 times

“Its like a finger pointing away to the moon. Don't concentrate on the finger
or you will miss all that heavenly glory.”- Bruce Lee

FAQs เกี่ยวกับแนวทางลงทุนแบบ VI
Blog ใหม่ >> https://www.blockdit.com/articles/5d733 ... 270d7b530

User avatar
kongkiti
Verified User
Posts: 5828
Joined: Wed Apr 16, 2008 12:55 am

Re: Air Asia

Posts by kongkiti » Sun Jul 28, 2013 12:44 am

Margin ดูดีมาก
ROIC ก็ดีขึ้นเรื่อยๆ
AIABF_2.png
AIABF_2.png (38.86 KiB) Viewed 3749 times

“Its like a finger pointing away to the moon. Don't concentrate on the finger
or you will miss all that heavenly glory.”- Bruce Lee

FAQs เกี่ยวกับแนวทางลงทุนแบบ VI
Blog ใหม่ >> https://www.blockdit.com/articles/5d733 ... 270d7b530

User avatar
kongkiti
Verified User
Posts: 5828
Joined: Wed Apr 16, 2008 12:55 am

Re: Air Asia

Posts by kongkiti » Sun Jul 28, 2013 12:52 am

Snapshot
http://investing.businessweek.com/resea ... er=AIRA:MK
AIRA_Snapshot.png
AIRA_Snapshot.png (47.1 KiB) Viewed 3747 times

“Its like a finger pointing away to the moon. Don't concentrate on the finger
or you will miss all that heavenly glory.”- Bruce Lee

FAQs เกี่ยวกับแนวทางลงทุนแบบ VI
Blog ใหม่ >> https://www.blockdit.com/articles/5d733 ... 270d7b530

User avatar
kongkiti
Verified User
Posts: 5828
Joined: Wed Apr 16, 2008 12:55 am

Re: Air Asia

Posts by kongkiti » Sun Jul 28, 2013 12:52 am

AIRA_Performance.png
AIRA_Performance.png (48.1 KiB) Viewed 3747 times

“Its like a finger pointing away to the moon. Don't concentrate on the finger
or you will miss all that heavenly glory.”- Bruce Lee

FAQs เกี่ยวกับแนวทางลงทุนแบบ VI
Blog ใหม่ >> https://www.blockdit.com/articles/5d733 ... 270d7b530

User avatar
kongkiti
Verified User
Posts: 5828
Joined: Wed Apr 16, 2008 12:55 am

Re: Air Asia

Posts by kongkiti » Sun Jul 28, 2013 1:01 am

MongraoMonglok - Tony Fernandes 1/3.mp4
[youtube]0gAnbFNDIzk[/youtube]

“Its like a finger pointing away to the moon. Don't concentrate on the finger
or you will miss all that heavenly glory.”- Bruce Lee

FAQs เกี่ยวกับแนวทางลงทุนแบบ VI
Blog ใหม่ >> https://www.blockdit.com/articles/5d733 ... 270d7b530

Post Reply