Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Post Reply
User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Sat Nov 02, 2013 5:38 am

หลังๆห้องต่างประเทศมีคนมาพูดกันเยอะขึ้นเรื่อยๆ ผมเลยอยากถือโอกาสนี้หยิบหุ้นบริษัทเกี่ยวกับรถยนต์บริษัทหนึ่งมาพูดคุยกันครับ

Volkswagen Group

Volkswagen Group (parent company Volkswagen Aktiengesellschaft) is a multinational automotive company headquartered in Wolfsburg, Lower Saxony, Germany. It is the largest automotive company in the world measured by revenue. It designs, manufactures and distributes passenger and commercial vehicles, motorcycles, engines, and turbomachinery and offers related services including financing, leasing and fleet management. In 2012, it produced the third-largest number of motor vehicles of any company in the world, behind General Motors and Toyota.[9] It has maintained the largest market share in Europe for over two decades.[10] As of 2013, it ranked ninth in the Fortune Global 500 list of the world's largest companies.[11]

Volkswagen Group sells passenger cars under the Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda and Volkswagen marques; motorcycles under the Ducati brand; and commercial vehicles under the MAN, Scania and Volkswagen Commercial Vehicles marques.[12] It is divided into two primary divisions, the Automotive Division and the Financial Services Division, and has approximately 340 subsidiary companies.[13] The company has operations in approximately 150 countries and operates 100 production facilities across 27 countries. It holds a 19.9% non-controlling shareholding in Suzuki and has two major joint-ventures in China—FAW-Volkswagen and Shanghai Volkswagen.

Volkswagen was founded in 1937 to manufacture the car which would become known as the Beetle. The company's production grew rapidly in the 1950s and 1960s, and in 1965 it acquired Auto Union, which subsequently produced the first post-war Audi models. Volkswagen launched a new generation of front-wheel drive vehicles in the 1970s, including the Passat, Polo and Golf; the latter became its bestseller. Volkswagen acquired a controlling stake in SEAT in 1986, making it the first non-German marque of the company, and acquired control of Škoda in 1994, of Bentley, Lamborghini and Bugatti in 1998, Scania in 2008 and of Ducati, MAN and Porsche in 2012. The company's operations in China have grown rapidly in the past decade with the country becoming its largest market.
Volkswagen Aktiengesellschaft is a public company and has a primary listing on the Frankfurt Stock Exchange, where it is a constituent of the DAX index, and secondary listings on the London Stock Exchange, Luxembourg Stock Exchange, New York Stock Exchange and SIX Swiss Exchange. As of September 2012, the government of Lower Saxony holds 12.7% of the company's shares, granting it 20% of the voting rights.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group

Vi IMrovised

User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Sat Nov 02, 2013 5:38 am

ข้อมูลด้านราคา ณ ปิดตลาดวันนี้ครับ



Price Information
Xetra* Frankfurt
Last Price 181.10 € 181.000 €
Date, Time 01/11/2013
17:35 01/11/2013
18:35
Change from Prev. Day 0.600 / 0.33% 1.400 / 0.78%
Turnover in € 18.11 m. 336,742
Traded Units 99,370 1,846
Price Fixings 1,093 23
Bid/Ask - : - 181.000 : 182.000
Bid/Ask Volume in Units - : - 100 : 100
Bid/Ask Time 01/11/2013
20:30:00 01/11/2013
18:35:11
High 184.10 184.000
Low 180.75 180.150
52-week-High 181.55 181.400
52-week-Low 131.30 131.350
Close 180.50 179.600
Trading Hours 09:00 - 17:30 08:00 - 20:00


Fundamental Key Figures

Dividend in € (2012) / Special Dividend in € (-) 3.50 / -
Dividend Yield in % 1.93
Expected Dividend 3.70
Price Earnings Ratio 3.90
Earnings per Share (gross) in € 54.79
Earnings per Share (net) in € 46.420
Number of Shares 295.09 m.
Market Capitalization in m. € 53,411

Vi IMrovised

User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Sat Nov 02, 2013 5:40 am

ผลประกอบการย้อนหลังครับ จาก http://www.boerse-frankfurt.de/en/equit ... ey+figures
Attachments
11
vw.png
vw.png (70.45 KiB) Viewed 4443 times

Vi IMrovised

User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Sat Nov 02, 2013 6:07 am

บริษัทนี้เป็นบริษัทในอุตสาหกรรมรถยนต์ ซึ่งเป็นธุรกิจวัฎจักรประเภทหนึ่ง กล่าวคือรถนยต์นั้นมีอายุการใช้งานที่ยาวนาน ขณะที่กระแสการซื้อรถยนต์นั้นมักจะมาพร้อมกันเป็นช่วงๆ พอช่วงไหนมีรถใหม่ในท้องถนนเป็นสัดส่วนที่เยอะมากแล้ว ยอดขายรถยนต์ก็จะแผ่วไปเป็นปีๆ ดังนั้นการวิเคราะห์หุ้นนี้หลายคนจึงว่าไม่สามารถวิเคราะห์จากมูลค่าได้ครับ บริษัทรถยนต์เองก็พยายามแก้ไขตรงนี้โดยการออกผลิตภัณฑ์ที่เจาะไปหลายๆตลาด และหลายๆประเทศ เกลี่ยๆยอดขายไปให้พ้นจากวัฎจักรนี้ แต่ก็ยังเป็นแค่ความพยายามครับ

ในเว็บบอร์ดในเยอรมันและอเมริกาก็มีการพูดถึงบริษัทนี้ไว้เหมือนกัน โดยหลายคนมีความเห็นว่าจริงๆแล้ว VW AG นั้นอาจจะเป็นหุ้นมูลค่าตัวหนึ่งก็ได้ เนื่องจากที่ผ่านมาตลาดให้ราคาเทียบกับดัชนีหลายๆตัวนั้นต่ำมาก เช่น ปัจจุบันมี PE < 5, PB < 1, ROE > 25% ซึ่งถ้าดูแค่ตัวเลขนี้แล้วก็น่าสนใจไม่น้อย

ปัจจัยที่กดราคาหุ้นนี้มาตลอดนั้น อาจจะเกี่ยวข้องกับโครงสร้างกฏหมายและโครงสร้างผู้ถือหุ้น กล่าวคือ บริษัท VW นั้นเคยเป็นกิจการของรัฐหนึ่งในเยอรมัน ซึ่งกฏหมายแปรรูปได้เปลี่ยนบริษัทนี้ให้เข้ามาในตลาดหลักทรัพย์ โดยมีกฏหมายพิเศษที่เราเรียกกันว่า กฏโฟล์คสวาเก็นที่กำหนดไว้ว่าการตัดสินใจครั้งใหญ่นั้น หากผู้ถือหุ้นไม่น้อยกว่า 20% ไม่เห็นด้วย สามารถออกเสียงยับยั้งการตัดสินใจได้ (veto)

ซึ่งตอนเอาเข้าตลาด รัฐเองก็ถือหุ้น 20% แบบให้ได้อำนาจนี้พอดิบพอดี เพื่อเป็นการป้องกันไม่ให้ผู้ถือหุ้นคนอื่นเอารัดเอาเปรียบพนักงาน และป้องกันไม่ให้บริษัทถูกเทคโอเวอร์จากต่างชาติ ซึ่งการออกกฏแบบนี้ทำให้มีการนำประเด็นขึ้นศาล EU กันมาแล้วว่าผิดในเรื่องการป้องกันการเคลื่อนย้ายเงินทุนระหว่างประเทศ EU หรือไม่ จนไม่กี่เดือนที่ผ่านมาก็เป็นการสิ้นสุดแล้วว่า กฏหมายนี้ไม่ผิด เป็นสิทธิ์ที่พึงกระทำได้

นอกจากรัฐในเยอรมันแล้ว ผู้ถือหุ้นอันดับหนึ่งก็คือตระกูล Porsche ซึ่งเป็นบริษัทที่พยายามเทคโอเวอร์ VW ครั้งหนึ่งแต่ไม่สำเร็จ เลยยอมจับมือให้ VW เทคโอเวอร์ตัวเองแล้วเปลี่ยนสถานะตัวเองเป็นผู้ถือหุ้น VW แทน สองกลุ่มนี้ถือหุ้นรวมๆกันแล้วไม่ต่ำกว่า 70%

จากการที่มีผู้ถือหุ้นใหญ่สองกลุ่มนี้ ทำให้กองทุนต่างๆจึงหลีกหนีกันไปหมด หลายคนคาดกันว่ามูลค่าที่แท้จริงของ VW นั้นไม่สามารถถูกปลดล็อคได้ครับ

แต่ในมุมของนักลงทุนรายย่อยอย่างเรา เราควรประเมินอย่างไรดี? มีใครติดตามหุ้นแนวนี้อยู่ไหมครับ ผมคุยในเว็บบอร์ดต่างประเทศแล้วไม่ถึงใจเท่ากับบอร์ดไทยวีไอนี้

โดยส่วนตัวผมมีหุ้นเพราะชอบรถของค่ายนี้ในช่วงหลังๆมากครับ ทั้ง Audi R8, Lamborghini Aventador, Bugatti Veyron, VW Beetle, VW Golf ทำให้ผมเกิดความลำเอียง โปรดใช้วิจารณญาณในการรับฟังครับ

Vi IMrovised

User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Sat Nov 02, 2013 6:09 am

แบรนด์ในเครือ
Attachments
11
c003_image.lightboximage.png
c003_image.lightboximage.png (246.36 KiB) Viewed 4442 times

Vi IMrovised

kennabee
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 57
Joined: Fri Jul 25, 2008 10:01 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by kennabee » Sat Nov 02, 2013 12:41 pm

การจ่าย dividend ค่อนข้างแน่นอนนะครับ ตั้งแต่ปี 2008 มา ก็จ่ายปันผล มาโดยตลอด แม้ปี 2012 จะจ่ายเพียง 2.1% ถ้าสังเกต ปี 2009 ก็ยังสามารถจ่ายได้อยู่ แม้จะประสบปัญหา Crisis และ ตอนปี 2012 นั้น pay out ratio อยู่ประมาณ 17% ถ้าอนาคต ratio เกิดเปลี่ยนแปลง ก็น่าจะได้ dividend ได้มากขึ้นนะครับ


Source data: Volkswagen
Attachments
11
1104021-1369261766723429-Labutes-IR.png
1104021-1369261766723429-Labutes-IR.png (4.73 KiB) Viewed 4410 times


kennabee
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 57
Joined: Fri Jul 25, 2008 10:01 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by kennabee » Sat Nov 02, 2013 12:53 pm

ค่า R&D ก็ดูไม่มาก เมื่อเทียบ กับ sale

Source data: Volkswagen
Attachments
11
1104021-13692616401304746-Labutes-IR.png
1104021-13692616401304746-Labutes-IR.png (55.38 KiB) Viewed 4408 times


kennabee
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 57
Joined: Fri Jul 25, 2008 10:01 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by kennabee » Sat Nov 02, 2013 1:01 pm

เทียบ ค่า P/E และ P/BV ก็ดูต่ำกว่าค่าเฉลี่ยของอุตสาหกรรมมาก ไม่รู้ทำไม ตลาด ถึงให้ค่าแบบนี้ นะครับ


User avatar
tok
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 833
Joined: Fri May 06, 2005 9:50 am

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by tok » Sat Nov 02, 2013 1:10 pm

ปี 2012 มีกำไรพิเศษ จาก Sale of Investments €12,300 ล้าน

ประมาณครึ่งหนึ่งของ Net Income ถ้าตัดส่วนนี้ไป EPS จะเหลือประมาณครึ่งหนึ่ง

PE ก็ประมาณ 8

http://investing.businessweek.com/resea ... ker=VOW:GR


User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Sat Nov 02, 2013 3:06 pm

อย่างที่คุณ tok ว่าไว้ครับว่าถ้าคำนวนละเอียดจริงๆ ตัดกำไรพิเศษจากปี 2012 จะเหลือเป็น FY2012 Operating Profit 11,510 ล้านยูโร

บริษัทมีหุ้นสองประเภท:
ปุริมสิทธิ์ จำนวน 170,142,778 หุ้น ราคาหุ้นละ 188.55 EUR
หุ้นธรรมดา 295,089,818 หุ้น ราคาหุ้นละ 181 EUR

รวมแล้วมี Market Cap. ที่ 85,491,677,849.9 EUR

P / Operating Profit = 85,491 / 11,510 = 7.43

ส่วนของผู้ถือหุ้น ถ้าอิงตาม Xetra จะอยู่ที่ 77,515 EUR

P / B = 85,491 / 77,515 = 1.10

แม้ยอดขายในแต่ละปีจะเพิ่มึ้นมาก แต่ Operating Profit ก็คงๆที่มาตั้งแต่ 2011 แล้ว และเป้าของ 2013 ก็ยังตั้งไว้ให้ได้เท่าเดิม
(รายงานผลประกอบการไตรมาส 3:
http://www.volkswagenag.com/content/vwc ... ebsite.pdf )

Vi IMrovised

kennabee
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 57
Joined: Fri Jul 25, 2008 10:01 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by kennabee » Sat Nov 16, 2013 8:42 am

โฟล์คสวาเกน" ค่ายรถยนต์รายใหญ่ในเยอรมนีประกาศการเรียกคืนรถยนต์จำนวน 2.6 ล้านคันทั่วโลก

ผู้ผลิตรถยนต์ที่ใหญ่ที่สุดของยุโรปรายนี้ระบุว่า พบปัญหาเกี่ยวกับระบบไฟส่องสว่าง ระบบขับเคลื่อน และการรั่วซึมของน้ำมันเชื้อเพลิง

การเรียกคืนรถยนต์ครั้งมโหฬารนี้ เป็นรถยนต์อเนกประสงค์ขนาดคอมแพกต์รุ่น "ทีกวน" ที่ผลิตตั้งแต่ปี 2551-2554 เนื่องจากพบความบกพร่องในฟิวส์ อันอาจเป็นสาเหตุให้ไฟภายในรถดับลง

ทั้งนี้ โฟล์คสวาเกนจะเปลี่ยนน้ำมันเครื่องสังเคราะห์โดยไม่คิดค่าใช้จ่ายให้กับรถยนต์รุ่นเกียร์อัตโนมัติแบบคลัทช์คู่ 7 จังหวะ จำนวน 1.6 ล้านคัน

ขณะที่ บริษัทในเครือที่ผลิตรถบรรทุกทำการเรียกคืนรถบรรทุกรุ่น "อมาร็อกส์" จำนวน 239,000 คัน อันเนื่องมาจากน้ำมันรั่วซึมออกมาจากท่อน้ำมันเชื้อเพลิง แต่ไม่มีการระบุรายละเอียดเช่นว่าอาจนำไปสู่การลุกไหม้ภายในรถหรือไม่

ก่อนหน้านี้ โฟล์คสวาเกนเคยประกาศเรียกคืนรถยนต์ด้วยปัญหาจากระบบเกียร์อัตโนมัติ ไดเร็คท์ ชิฟท์ หรือ ดีเอสจี อันเป็นลิขสิทธิ์ของตนเอง ซึ่งจากการเรียกคืนรถยนต์จำนวนมาก เพื่อกลับมาแก้ไขปัญหาดังกล่าว จะกระทบกับผลประกอบการของผู้ผลิตรถยนต์ที่มีชื่อเสียงมาอย่างยาวนานรายนี้แน่นอน

ที่มา:กรุงเทพธุรกิจ วันที่ 15 พฤศจิกายน 2556


User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Tue Nov 19, 2013 3:04 am

http://www.dw.de/carmaker-volkswagen-to ... 1-xml-atom

Carmaker Volkswagen tops world list of R&D investors

No other company in the world spends more on research into its products than German auto giant Volkswagen. But for European firms as a whole, their R&D spending is a cause for concern, says the EU.

Volkswagen was the world's top private-sector investor in research and development (R&D) in 2012, spending about 9.5 billion euros ($12.8 billion) for the purpose, according to a European Union survey released Monday.
The German carmaker was followed by South Korean electronics firm Samsung, which had invested 8.3 billion euros into developing new products, the EU data showed.

According to the ranking of 2,000 global companies, Volkswagen was the only EU firm which had made it into the top 10. Other companies in the leading group of R&D investors were US companies Microsoft, Intel, Merck, Johnson & Johnson and Pfizer, as well as Swiss companies Roche and Novartis and Japan's Toyota.

“The EU still lags behind its main competitors in business investment in R&D,“ said EU Research and Innovation Commissioner Maire Geoghegan-Quinn, adding that this was a worrying sign for the 28-nation bloc.

Noting the positive result for EU firms in the automobile sector, she also said that more must be spent in high-tech sectors such as biotechnology and software.

German firms drive Europe's rise

The EU survey showed that global expenditure on R&D rose by an average of 6.2 percent in 2012 compared with the previous year. EU companies reached a slightly higher rise, with 6.3 percent on average.

However, Europe's increase among the 130 firms listed was mainly driven by those of German origin, accounting for almost 60 percent of the bloc's total.

China boasted the largest year-on-year increase with an average increase of 12.2 percent for its 93 companies included in the rankings. Companies in the United States were up 8.2 percent, while Japanese firms increased development spending by 0.4 percent.

uhe/ph (dpa, AFP)

Vi IMrovised

ทศพร29
Verified User
Posts: 306
Joined: Fri Jun 27, 2014 1:16 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by ทศพร29 » Thu May 28, 2015 11:57 am

เปิดพร์อตโบล๊กไหนซื้อหุ้นเยอรมนีได้ครับ


User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Thu May 28, 2015 12:19 pm

ทศพร29 wrote:เปิดพร์อตโบล๊กไหนซื้อหุ้นเยอรมนีได้ครับ
ปกติทุกโบรคน่าจะซื้อตลาดแฟรงค์เฟิร์ทได้นะครับ แต่อาจไม่ค่อยนิยม
ถ้าบางกรณีหุ้นใหญ่ๆอย่างหุ้น VW นี่เขามักจะไปจดทะเบียนซื้อขายกันที่ตลาดใหญ่อื่นๆด้วย ก็ไปตามซื้อในตลาดนั้นแทนได้ครับ

Vi IMrovised

User avatar
kotaro
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 1489
Joined: Tue Jul 29, 2003 9:54 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by kotaro » Wed Sep 23, 2015 9:43 am

งานเข้าเลยครับ :(

http://www.wsj.com/articles/volkswagen- ... 1442967027

“Laughter is timeless. Imagination has no age. And dreams are forever.” ― Walt Disney Company

User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Wed Sep 23, 2015 1:39 pm

ราคาหุ้นตั้งแต่มีข่าวฉาวครับ
11
vw.png
vw.png (12.58 KiB) Viewed 2777 times
ข่าวออกวันศุกร์เย็นตอนตลาดปิด

Vi IMrovised

Night90
Verified User
Posts: 138
Joined: Wed Sep 09, 2015 4:59 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by Night90 » Sat Sep 26, 2015 4:46 pm

ผมกำลังพิจารณาซื้ออยู่ครับ

สาเหตุคือ
1.VW GROUP มี Market Shared แซง TOYOTA เมื่อปีที่แล้ว
2.ตอนนี้ MarCap เล็กกว่า TOYOTA ครึ่งนึง
3.ตลาดใหญ่ของ VW ไม่ใช่ US ที่กำลังเป็นข่าว

สิ่งที่ผมรังเล
1.Growth ไม่ได้สูงมาก
2.จีนเศรษฐกิจไม่ค่อยดี
3.ผลกระทบจากการฟ้องคดียังประเมิณลำบาก
4.BMW มีสิทธิ์โดนเหมือนกัน ถ้า BMW โดนน่าจะหนักกว่าเพราะ Model ที่ขายเป็นสัดส่วน Diesel เยอะกว่า ผมอาจรอดู BMW ประกอบกันไปด้วย

แต่ผมขอหาความเสียหายให้ได้มากพอก่อน ตอนนี้ขอนั้งดู ยอมซื้อแพงนิดๆก็ได้
ไม่นานมานี้ Mercedes Benz ก็ออกมาบอกว่า เขาจะไม่ทำ Diesel ต่อละนะ (แหม๋ พี่เล่นออกข่าวช่วงนี้เลย รู้นะคิดอะไรอยู่)


User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Sun Sep 27, 2015 5:18 am

Porsche SE ซื้อหุ้น VW รวม 1.5% คืนจาก Suzuki

http://in.reuters.com/article/2015/09/2 ... 3420150926
Suzuki sells 1.5 pct VW stake to Porsche, to book $300 mln gain

Suzuki Motor Corp said it has sold its entire 1.5 percent stake in Volkswagen AG to Porsche Automobil Holding SE and will post a special profit of 36.7 billion yen ($304 million) on the transaction.

The Japanese automaker said on Saturday that it had sold 4,397,000 Volkswagen common shares and that they would be transferred on Sept. 30.

Porsche said on its website that its holding in Volkswagen would increase to 52.2 percent after the transfer.

Suzuki has already bought back a 19.9 percent share of its own stock that Volkswagen was ordered to sell by an international arbitration court last month, ending a long-running dispute between the two after a cooperative agreement between them turned sour. ($1 = 120.5500 yen) (Reporting by Osamu Tsukimori; Editing by Edmund Klamann)

Vi IMrovised

Night90
Verified User
Posts: 138
Joined: Wed Sep 09, 2015 4:59 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by Night90 » Sun Sep 27, 2015 12:33 pm

มีลามไป EU ละครับ เริ่มน่ากลัวจริงๆ

http://www.headlightmag.com/%E0%B8%99%E ... %E0%B8%99/


Investopia
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 144
Joined: Thu Jul 02, 2015 10:05 am

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by Investopia » Mon Oct 19, 2015 12:01 am

สวัสดีครับ ผมก็สนใจซื้อ VOW (Xetra, Frankfurt) โดยมีหลักคิดประมาณนี้ ยังไงเพื่อนๆท่านอื่นช่วยชี้แนะได้นะครับ

Note กันงง: ดูภาพแนบเบอร์ 3 ประกอบ. Volkswagen Group มีรถใน Portfolio หลาย Brand มากๆ ในขณะเดียวกันก็มีรถชื่อ Brand เดียวกันกับชื่อบริษัทด้วย ที่เราคุ้นเคยกันใน Brand Volkswagen (โลโก้ประดับรถย่อ VW) ทำให้ตอนวิเคราะห์จะพูดถึงทั้งตัว Group และเฉพาะ Brand ของเขาเองด้วย
11
3_VW Brand Portfolio.jpg
3_VW Brand Portfolio.jpg (49.71 KiB) Viewed 2439 times
สาเหตุหลักที่สนใจ คือ
1. Valuation: PE ซึ่งตอนนี้อยู่แถวๆประมาณ 4.5 - 5 เท่า (ขึ้นอยู่กับราคาหุ้นแถว Euro120 to 130)

1.1 ในขณะที่ PE ของ Global Players เจ้าอื่นๆ (as of Oct15) อยู่ที่ประมาณ 9 - 12 เท่า เช่น BMW @ 9.8, Daimler (Benz เป็นส่วนหนึ่ง) @ 9.7, Toyota @ 10.2, GM @ 12.3 เป็นต้น ซึ่งถ้าถามว่า PE สุดท้ายที่จะได้สูงมากไหม ก็คงไม่ได้สูงมากเทียบกับกลุ่มอื่นๆ แต่มี MOS ที่น่าสนใจมากๆ

2. ราคาได้ตกลงมา จนเหลือมูลค่าเทียบเท่าประมาณปี 2011 ซึ่งเป็นช่วงเริ่มๆของวิกฤตเศรษฐกิจยุโปร แต่สิ่งที่ผมคิดก็คือว่า สถานการณ์ครั้งนี้ด้าน Demand ย่ำแย่เท่าครั้งนั้นหรือเปล่า? ซึ่งส่วนตัวไม่คิดว่าแย่เท่า เพราะ

2.1 ตลาด USA ซึ่งเป็นต้นเรื่องในครั้งนี้ มียอดขายครึ่งปีแรกของปี 2015 (ซึ่งข่าวยังไม่มีการรับรู้) ที่ 294พัน คันเท่านั้นเมื่อเทียบกับยอดทั้งหมดที่ 4,729พัน คัน (หรือไม่ถึง 7%) โดยยอดนี้ยังไม่ได้เจาะแยกเป็นเฉพาะ Brand Volkswagen และเจาะลึกลงไปอีกเป็นเครื่องยนต์ดีเซล ซึ่งจะยิ่งทำให้ปริมาณน้อยลงไปอีก

2.2 จากไฟล์แนบเบอร์ 2 ในแง่ของโครงสร้างรายได้, จริงๆแล้วถ้าจะดูที่ Operating Result จะเห็นว่า Brand ที่ทำ กำไรเป็นกอบเป็นกำ ให้กับ VW Group จะเป็น รถหรู Audi (คิดเป็น 41% of Operating Result) และ Porsche (คิดเป็น 24% of Operating Result) ซึ่งแนวโน้มของทั้ง 2 Brand หรูนี้มีการเติบโตที่ดีมากในช่วง 3 - 5 ปีที่ผ่านมา (เอาง่ายๆในบ้านเราก็เห็นรถ Porsche วิ่งกันมากขึ้นมาก จริงไหมครับ?)
11
2_VW Group Key Figure_resized.jpg
2_VW Group Key Figure_resized.jpg (175.69 KiB) Viewed 2439 times
3. บริษัท VW เพิ่งขึ้นเป็นอันดับ 1 แทน Toyota ได้ในครึ่งปีแรกของ 2015 นี้เอง ซึ่งบริษัทที่ใหญ่ขนาดเป็นผู้นำขนาดนี้ได้นั้น (โดยส่วนตัว) คิดว่าต้องมีอะไรดี และความเสียหายที่เกิดขึ้นนี้ เกิดขึ้นกับเพียงส่วนหนึ่งของบริษัท (แม้จะเป็น Brand VW ซึ่งมียอดใหญ่ที่สุด) และเพียงเครื่องยนต์ Diesel เท่านั้น โดยยอดขาย VW China (คิดเป็นประมาณ 35% ของยอดขายทั้งหมดของ VW Group ซึ่งมีหลายๆ Brand อยู่ภายใต้) เกือบทั้งหมดเป็นเครื่องยนต์ Benzene จึงทำให้ผมประเมินว่าในด้านของ รายได้ที่จะเข้ามาในอนาคตนั้นอาจได้รับผลกระทบจำกัด ผมจึงคิดว่า VW Group เข้าข่าย Too Big To Fail ครับ
11
1_Passenger Car by Market.jpg
Source: 2015 Q2, Financial Statement
1_Passenger Car by Market.jpg (197.6 KiB) Viewed 2439 times
source: http://www.brandchannel.com/2015/09/22/ ... al-092215/

แล้วในอีกด้านที่ทำให้ยังไม่ตกลงปลงใจเป็นผู้ถือหุ้นซะทีเดียว มาจากอะไร?

สาเหตุที่กังวลส่วนใหญ่ คือ
1. มูลค่าความเสียหายที่ "เกิดขึ้นแล้ว" ยังไม่สามารถประเมินได้

1.1 ถ้ามองในแง่ดี ก็มีสำนักข่าวออกมาวิเคราะห์ว่าเหตุการณ์แนวนี้ไม่ได้เกิดขึ้นกับ VW เป็นเจ้าแรก, เคยมีเจ้าอื่นทำมาแล้วและก็อาจจะสามารถ เทียบเคียง มูลค่าความเสียหาย ซึ่งไม่เคยเกิน $1billion

1.2 ทาง VW ได้กันเงินสำหรับแก้ไขในเรื่องนี้ไว้ประมาณ $7.2 billion แม้ว่าหลายฝ่ายอาจประเมินว่า จะพอหรือเปล่า?

1.3 ซึ่งทางผมก็เลยลองมาดูคร่าวๆว่า Impact จากความเสียหายนี้เมื่อเทียบกับกำไรแล้วจะเป็นอย่างไร ซึ่งเห็นได้ว่า ในปี 2014 จากที่ VOW รายงานแก่ตลาดหลักทรัพย์บ้านเขาจะอยู่ที่ Euro 10billion ในขณะที่ Retained Earning as of 30Jun2015ของ VW Group (ดูภาพแนบที่ 4) จะอยู่ที่ Euro 76billion...ซึ่งในมุมมองของผม คิดว่าเป็น cushion ที่เพียงพอที่จะรับกับความเสียหายที่ "เกิดขึ้นแล้ว" แม้จะยังไม่สามารถประเมินได้
11
4_Retained Earning as of 2015Q2.jpg
4_Retained Earning as of 2015Q2.jpg (109.33 KiB) Viewed 2439 times
source: http://www.wired.com/2015/09/vw-going-p ... ndal-much/
source: http://www.nbcnews.com/business/autos/v ... al-n431456
source: http://www.boerse-frankfurt.de/en/equit ... ey+figures

2. มูลค่าความเสียหายที่ "จะเกิดขึ้น" จากเหตุการณ์ฉาวนี้ก็ยังไม่สามารถประเมินได้ เช่น คนจะหันไปซื้อรถยี่ห้ออื่นแทน, รถยี่ห้อ VW เครื่องยนต์ดีเซลอาจถูกห้ามไม่ให้ขาย (เช่นที่ คุณ Nlight โพสข่าวไว้เป็นต้น) และอื่นที่อาจจะตามมา แต่ผมก็ยังประเมินว่าด้วยความที่ VW Group มีหลาย Brand มากๆใน Portfolio ก็เป็นการกระจายความเสี่ยงอยู่แล้วไปในตัว ในขณะที่ Brand ที่ทำเงินก็ยังมีแน้วโน้มที่เติบโตที่ดี

3. จาก 1 & 2 จึงทำให้ไม่สามารถได้ว่า VW จะได้รับบาดเจ็บจากสถานการณ์นี้ที่เท่าไรและไปอีกนานเท่าไร แม้ว่า CEO ของ VW Group คนใหม่ คุณ Matthias Muller ประเมินว่าจะใช้เวลาประมาณ 2 ปีเพื่อคลี่คลายวิกฤตนี้ ซึ่งก็หมายความว่าเราไม่ทราบแน่ชัดว่าราคาหุ้นจะวิ่งอยู่แถวนี้ไปอีกนานเท่าไร

Next step: สำหรับผมก็อาจรอให้ "ฝุ่นหายตลบ" ก่อนเพื่อจะได้รู้คร่าวๆว่าความเสียหายอาจเป็นประมาณเท่าไร
1. โดยในระยะสั้นในวันที่ 28Oct15 ที่จะถึงนี้ก็จะเป็นวันประกาศงบ Q3 ก็ต้องมาดูว่าจะมีผลกระทบทางการเงินอย่างไรต่อไป
2. การเข้าผมก็อาจจะแบ่งเป็นไม้ ถ้าราคาลงต่ำกว่า Euro100 ก็อาจรับไว้บางส่วนเพราะคิดว่าเป็นราคาที่ PE น่าจะดีมากและผมสามารถถือยาวได้

เพื่อนๆอ่านแล้ว คิดยังไงก็ช่วยชี้แนะได้ครับ
Investopia


Investopia
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 144
Joined: Thu Jul 02, 2015 10:05 am

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by Investopia » Mon Oct 19, 2015 12:14 am

vim wrote:
ทศพร29 wrote:เปิดพร์อตโบล๊กไหนซื้อหุ้นเยอรมนีได้ครับ
ปกติทุกโบรคน่าจะซื้อตลาดแฟรงค์เฟิร์ทได้นะครับ แต่อาจไม่ค่อยนิยม
ถ้าบางกรณีหุ้นใหญ่ๆอย่างหุ้น VW นี่เขามักจะไปจดทะเบียนซื้อขายกันที่ตลาดใหญ่อื่นๆด้วย ก็ไปตามซื้อในตลาดนั้นแทนได้ครับ
เท่าที่ทราบตอนนี้มี KTZ กับ Finansia ครับแต่ยังไม่ได้ศึกษาเรื่องค่าคอมและการ support เทียบกันครับ (เช่น Analyst Report ที่มีให้, พนักงาน Offshore ทำงาน fulltime ตอนกลางคืนด้วยไหม)


6 Dimensions
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 641
Joined: Mon Sep 17, 2012 11:31 am

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by 6 Dimensions » Mon Oct 19, 2015 2:20 pm

เอาบทวิเคราะห์จาก morningstar มาฝากครับ
ส่วนใหญ่ latest update เดือนมีนาคม ยกเว้นส่วน Valuation ที่เป็นปลายเดือนกันยายน หลังจากเกิดปัญหา (เป็น Valuation ใน ADR ด้วยสมมติฐาน $1.1145 to EUR 1 และ 5 ADRs for each share of Volkswagen)

Volkswagen Diesel-gate Creates Opportunity for Long Term Investors Willing to Accept Higher Risk
by Richard Hilgert Senior Equity Analyst Authors can be reached at Analyst Feedback Morningstar's Editorial Policies


Investment Thesis 03/02/2015
With an enviable collection of brands, a bevy of new and redesigned model introductions, leading shares in many of the world's markets, as well as a healthy pile of cash for development, capital investment, marketing expenditures, and possibly dividend increases, Volkswagen stands to mount a serious effort to achieve its 2018 objective to be the world's leading light-vehicle manufacturer.

However, stiff competition, a burgeoning group of low-cost Chinese manufacturers, increasing global excess capacity, no prohibitive costs for consumers to switch to other automakers' products, and the cyclical nature of the industry restrain our enthusiasm for steering investors into the fast lane.

In our view, Volkswagen is successfully executing a global automotive strategy. Geographically diverse and profitable operations reduce the company's dependence on domestic volume. A broad array of brands, serving multiple segments, reduces reliance on any one vehicle category.

Volkswagen's 2018 volume objective implies substantial market share expansion in the U.S. for which, we remain highly skeptical due to the fierce competition in the U.S. market. The company's MQB manufacturing strategy should increase scale and reduce cost but higher spending and launch costs will cut into cash flow in the near term.

Porsche failed at an attempt to take over Volkswagen in 2008. In 2009, Volkswagen purchased a 49.9% stake in Porsche and set plans to acquire the remainder of the business. Volkswagen completed the acquisition of Porsche's automaking operations in August 2012. Volkswagen also owns premium brand Audi, ultraluxury brand Bentley, and the Italian exotic sports car maker Lamborghini. Unfortunately, potential moatiness from these venerable brand names gets diluted in consolidation with the mass-market Volkswagen, Skoda, and SEAT brands, plus the lower profit commercial vehicle business.

Economic Moat 03/02/2015
In general, automotive manufacturers are no-moat companies that face stiff competition, high capital costs, and cyclical demand. Volkswagen is no exception. Even though the automobile is a modern-day engineering marvel that requires enormous talent and organizational skill to design, develop, and bring to market, a lack of barriers to entry are evidenced by global industry overcapacity of about 20 million units. Aside from cyclical demand, most industry executives agree that overcapacity is the top problem facing manufacturers today and that the problem will only get worse, exacerbated by many manufacturers' new capacity plans to serve long-term growth potential in China.

Hard-fought market share is won and temporary economic profits are achieved by three typical routes. First, automakers seek to introduce a radically new design that defines a new vehicle niche (Chrysler's introduction of the minivan in the 1980s). Second, original-equipment manufacturers race to be the first to market a dramatically differentiated technology (Toyota's Prius electric hybrid vehicle). Finally, some firms consistently have the youngest portfolio of products through frequent new-vehicle introductions and substantial redesigns. The Japanese in the 1980s and 1990s had a competitive advantage by cutting their time to market in half relative to other manufacturers, Volkswagen is launching several new or redesigned models over the next 36 months.

Even though Volkswagen enjoys premium pricing in many markets, other competitors have been able to achieve the same perceived value among consumers. While Volkswagen brands like Bentley, Bugatti, and Lamborghini evoke images of wealth, luxury, and exotic street-legal racing machines, consumers of these products can easily switch to a competitor's product such as Ferrari, Aston Martin, or Rolls-Royce.

In high-volume markets, fickle consumers can switch among competing brands; and quite often, they do. The latest fads, hottest styles, high-profile recalls, high dependability ratings from consumer publications, and utilitarian needs can all factor into consumers' buying decisions. For price-conscious, educated shoppers, dependable transportation at an affordable price is all that's required, and it doesn't matter which manufacturer's vehicle they buy, just as long as it's the best deal they can find. In this instance, consumers can easily switch from SEAT, Skoda, and Volkswagen to Fiat, Peugeot, Opel, and Toyota, then back again. Other consumers view their vehicles as extensions of themselves and are willing to pay a premium for a machine that exudes a certain image. Volkswagen's Audi brand might be a consideration for such a consumer, along with Mercedes, BMW, Lexus, and even Cadillac in the United States.

Brands in the Volkswagen portfolio serve consumers looking for vehicles in nearly every segment. Volkswagen's ultra-premium brands (like Bentley) sell low volume but provide solid margins because of their stratospheric prices. Generally, ultra-premium brands experience less downside volatility than high-volume brands because recessionary periods rarely dissuade wealthy customers from purchasing. Although luxury brands (like Audi) are generally more profitable than their high-volume counterparts, unit sales can be more susceptible to volume swings during economically challenging times as consumers consider more austere personal budgeting. Volkswagen uses the Volkswagen and Audi brand names in foreign markets. SEAT and Skoda are regional brands focused mainly in Spain and Eastern Europe, respectively. However, Skoda is also sold in China as a low-end, budget-priced, entry-level vehicle.

Models in the Volkswagen-branded portfolio serve consumers looking for vehicles in nearly every segment up to near luxury, ranging in size from the smallest B-segment small cars (Volkswagen Polo) to the largest J-segment sport utility cars (Volkswagen Touareg). While the Volkswagen brand enjoys a favorable image and pricing around the globe, it has less panache with U.S. consumers than among consumers in other parts of the world. Currently, Volkswagen has about a 3% U.S. market share. The company needs to dramatically alter consumers' perception of the brand (although Audi has already achieved this to some degree), to raise U.S. market share to about 9%--increasing annual sales from about 445,000 units at the end of 2011 to about 1 million--to achieve its long-term volume objective. In our opinion, the U.S. market represents a tremendous obstacle to Volkswagen's 2018 goal of being the world's largest vehicle manufacturer. Even so, a lot can happen in this industry over the course of seven years.

The Volkswagen brand name is also used for light commercial vehicles in many world markets. The company should benefit from increases in medium- and heavy-duty truck demand when European economic conditions improve, through its ownership in Scania and MAN.


Valuation 09/24/2015
We recently lowered our fair value estimate to $42 from $47. We have used a $1.1145 to EUR 1 as our exchange ratio and there are 5 ADRs for each share of Volkswagen.The decrease is due to the potential Environmental Protection Agency, or EPA, fine and court litigation that may result from criminal investigation of diesel engine emission test manipulation to skirt regulatory requirements in several world regions. We have reserved EUR 20 billion in our DCF model for fines and litigation plus lowered our revenue and margin assumptions due to brand degradation. The fines from the BP Deepwater Horizon Gulf oil spill could have been as high as $13.7 billion, but were settled at $5.5 billion, excluding court settlements. The Toyota deferred prosecution settlement for sudden acceleration was $1.2 billion. Even though the GM ignition switch case has not yet been fully completed, so far, the company has reached a deferred prosecution agreement whereby the company will pay $900 million. The GM victims' fund is expected to pay out approximately $600-$700 million. Morningstar analyst David Whiston has reserved $7 billion for ignition fines and litigation in our GM DCF valuation model. We assume a 5.6% normalized sustainable midcycle operating profit margin in the final year of our forecast, a 30-basis-point margin expansion relative to the 10-year historical median operating margin of 5.3%. We think Volkswagen reduces its break-even point on the continuing implementation of a manufacturing strategy that better capitalizes on economies of scale. Morningstar's 2.25% long-term inflation outlook underpins our capital cost assumptions. Volkswagen's assumed cost of equity is 9%, in line with the 9% rate of return we expect investors will demand of a diversified equity portfolio, reflecting Volkswagen's sensitivity to the economic cycle, relatively lower financial leverage, high cash balance, and comparatively better operating performance versus other automotive manufacturers. Our pretax cost of debt assumption is 5.8%, taking into account the spread Morningstar assumes creditors are likely to demand given Volkswagen's credit quality. We assume a long-run effective tax rate of 27.5% based on Volkswagen's historical results. During the last 10 years, average total debt/total capital for the automotive operations with the financial services group on an equity basis has been 20.5%. Consequently, our tax-affected, weighted average cost of capital for Volkswagen is 8.0%.

Risk 03/02/2015
Risks include an unexpected drop in global vehicle production, vehicle mix, difficulty in penetrating the U.S. vehicle market, government stock ownership, and a unionized work force. Low volume and poor mix lead to margin erosion on lost operating leverage. U.S. penetration is integral to achieving the 2018 volume goal. Lower Saxony ownership leaves management vulnerable to government influence. While the company enjoys favorable union relations, a unionized work force can become onerous.

Management 03/02/2015
Volkswagen's drive to increase market share amid one of the worst industry downturns on record (Europe light-vehicle registrations declined for six years in a row, 2008-13) has been impressive. While executive compensation seems reasonable, we are critical of the company's lack of disclosure on the financial metrics that determine cash bonuses.

Volkswagen's 20-member board lacks the degree of independence we favor, but this is common among international companies. German law mandates an 80% supermajority vote to implement changes in controlling interests.

Even though it's common among European companies, union and government representation on the supervisory board is cause for concern. So far, though, this has not had meaningfully negative effects on managerial decisions and Volkswagen's success.

Overview
Profile:
Volkswagen AG is one of the world's largest automotive manufacturers. Automotive brands include Volkswagen passenger cars, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT and Skoda. Commercial vehicle brands include MAN, Scania, and Volkswagen. The company's financial services group provides dealer financing to support floor plans, consumer financing for vehicle purchases, and other financial services.

Risk Management = Risk Measurement + Risk Controlling+ Risk Taking

--------------------

6 Dimensions
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 641
Joined: Mon Sep 17, 2012 11:31 am

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by 6 Dimensions » Mon Oct 19, 2015 2:26 pm

Must Know: What’s Driving Major Automotive Companies
By Mark O'Hara • Oct 5, 2015 10:11 am EDT

http://marketrealist.com/2015/10/us-aut ... inue-fall/

Risk Management = Risk Measurement + Risk Controlling+ Risk Taking

--------------------

User avatar
vim
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2613
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:10 pm

Re: Volkswagen AG, ISIN DE0007664005

Posts by vim » Wed Nov 04, 2015 4:50 am

Volkswagen Says 800,000 More Cars Affected in Emissions Probe
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... s-affected

ข่าวร้ายยังมาเรื่อยๆครับ

Vi IMrovised

Post Reply