TSLA - Tesla Motors Inc

Nexeus
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 143
Joined: Fri Feb 08, 2013 10:56 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by Nexeus » Thu Feb 06, 2020 11:52 pm

Market cap 150billion สำหรับ tesla
ผมเริ่มมีความคิดแบบนี้ครับ
Microsoft - ครอง os ใน pc device แบ่ง share กับ mac
Apple - ครอง os ใน mobile device แบ่ง share กับ android
Tesla - ครอง os ใน vehicle device
แบ่งแชร์กับ ???


smallpunk
Verified User
Posts: 171
Joined: Tue Nov 02, 2010 11:49 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by smallpunk » Wed Feb 26, 2020 9:59 am

Nexeus wrote:
Thu Feb 06, 2020 11:52 pm
Market cap 150billion สำหรับ tesla
ผมเริ่มมีความคิดแบบนี้ครับ
Microsoft - ครอง os ใน pc device แบ่ง share กับ mac
Apple - ครอง os ใน mobile device แบ่ง share กับ android
Tesla - ครอง os ใน vehicle device
แบ่งแชร์กับ ???
เสริมครับ Facebook - ครอง os ใน VR device


quinquin
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 45
Joined: Mon Jan 13, 2020 10:28 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by quinquin » Sun Apr 26, 2020 8:09 am

Tesla q1 vs big autoทั่วไปครับ นับทั่วโลกไม่ใช่แค่ในUSA


quinquin
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 45
Joined: Mon Jan 13, 2020 10:28 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by quinquin » Sun Jul 05, 2020 9:01 am

ส่งมอบรถ ยอดแทบไม่ตกQoQถึงแม้จะปิดโรงงานที่fremontไปเกินครึ่งไตรมาส


pookii
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 946
Joined: Thu Apr 04, 2013 9:53 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by pookii » Fri Jul 24, 2020 11:06 am

EP.091 - Key takeaway Tesla’s earning call Q2/2020 / FB เล่าเท่าที่รู้

เช้าของวันที่ 23 กรกฏาคม ที่ผ่านมา Tesla ได้ประกาศงบการเงินของไตรมาสที่ 2 ออกมา เเละได้มีการจัด Earning call ให้กับนักวิเคราะห์ นักลงทุนได้ฟังพร้อมๆกัน

Earning call นี่ผมว่าเป็นข้อดีมากๆของตลาดหุ้นอเมริกา เพราะผู้เล่นในตลาดทุกๆคนจะได้รับฟังพร้อมๆกัน ไม่มีการได้เปรียบเสียเปรียบเหมือนอย่างตลาดหุ้นไทย ที่หลายบลจ.มักจะชอบเชิญแต่นักวิเคราะห์หรือกองทุนเข้าไปฟัง ทำให้นักลงทุนรายย่อยเสียเปรียบเป็นอย่างมากในการเข้าถึงข้อมูลสำคัญๆ

อีกจุดที่สำคัญของหุ้นอเมริกาก็คือ ในระหว่าง Earning call นั้น ถึงแม้ว่าตลาดจะปิดไปแล้ว แต่จะมี After-hour trading อยู่ ซึ่งบางครั้ง ผมก็จะสังเกตุราคาในตอนนั้นพอเป็นเทรนด์ได้ เช่น ถ้าราคา After-hour บวกแรง แสดงว่า นักลงทุนส่วนใหญ่พอใจกับงบที่ออกมา หรือว่าใน Earning call ผู้บริหารให้ข้อมูลสำคัญที่มีนัยยะทำให้นักลงทุนชอบ

กลับมาเรื่องของ Tesla กัน ผมขอสรุปออกมาเป็น Key takeaway 20 ข้อที่ผมได้จาก Earning call ครับ

——————————————

1. สำเนียงของลูกพี่ Elon ฟังยากมากเลยครับ 😭

2. Tesla สามารถทำกำไรได้ 4 ไตรมาสติดต่อกันแล้ว โดยเมื่อผลรวมของกำไร 4 ไตรมาสล่าสุดรวมกันเป็นบวก ทำให้ครบเงื่อนไขสุดท้ายที่จะทำให้ Tesla สามารถเข้าไปอยู่ในดัชนี S&P500 ได้ นี่น่าจะเป็นเหตุผลนึงที่ทำให้ราคาหุ้นของ Tesla ขึ้นมาเยอะในช่วงนี้ด้วย เนื่องจากนักลงทุนส่วนใหญ่ก็เก็งกันว่าเมื่อ Tesla เข้ามาอยู่ในดัชนี S&P500 ได้ จะทำให้กองทุนใหญ่ๆสามารถเข้ามาลงทุนเพิ่มขึ้นอีก

3. Free cash flow ของ Tesla ไตรมาสนี้อยู่ที่ 418 ล้านดอลล่า และสิ้นไตรมาส Tesla มีเงินสดอยู่สูงถึง 8.6B เรื่องนี้มีความสำคัญมาก เพราะเมื่อบริษัทมี FCF เป็นบวก จะทำให้บริษัทสามารถนำกระเเสเงินสดไปลงทุนต่อเพื่อให้บริษัทเติบโตต่อไปได้ในอนาคต เป็นจุดเริ่มต้นของ Flywheel ที่สำคัญมากของหุ้นเติบโต

4. Elon ยังมั่นใจว่า Tesla ยังสามารถส่งมอบรถให้ลูกค้าได้ถึง 500,000 คันภายในปี 2020

5. Supercharger ก้าวผ่าน Milestone ที่สำคัญโดยมีมากกว่า 2,000 จุดทั่วโลกแล้ว

6. Tesla Model S ผ่านการทดสอบวิ่งได้ 402 ไมล์ได้ในการชาร์ชครั้งเดียว

7. Full self driving (FSD) Elon คาดว่าจะสมบูรณ์ภายในสิ้นปี 2020 นี้ โดยเค้าได้ลองใช้เองแล้ว ทำให้มีความมั่นใจมาก โดยรายได้จาก FSD จะเป็นรายได้ Software ที่เพิ่มขึ้นในอนาคตอย่างมีนัยยะ

8. อัตรากำไรขั้นต้น Gross profit margin ของธุรกิจ Automotive ในไตรมาสนี้อยู่ที่ 25.4% ใกล้เคียงจากไตรมาสที่แล้ว แต่ดีกว่าปีก่อนที่ 18.9% โดยอันนี้นับรวมรายได้จากการขาย Regulatory credit ด้วย โดยถ้าหากตัดรายได้ส่วนนี้ออกไป จะเหลือแค่ 18.7% ที่ GPM ส่วนนี้ลดลงเพราะการปิดโรงงานชั่วคราวที่ Freemont ในช่วง Covid ระบาด

9. โดยในไตรมาสนี้ ทุกโรงงานของ Tesla สามารถผลิตรถได้ 82,000 คัน และส่งมอบรถให้ลูกค้าได้ 90,000 คัน

10. Tesla ประกาศตั้งโรงงาน Gigafactory 3 ขึ้นที่เมือง Austin รัฐ Texas โดยโรงงานนี้ จะเน้นผลิต Cybertruck, Tesla Semi, และ Tesla Model 3/Y เผื่อส่งขายในฝั่งตะวันออกของอเมริกา และโรงงานนี้จะเป็นโรงงานที่ใหญ่ที่สุดของ Tesla ด้วย ที่เด็ดอีกอย่างคือ Tesla จะเปิดให้คนเข้าไปชมได้ด้วย

11. ผลพวงจากโรงงานที่ Austin จะทำให้ Tesla Semi สามารถเริ่มส่งมอบได้ภายในปี 2021

12. ผู้บริหารของ Tesla ให้ความคิดเห็นเกี่ยวกับประสิทธิภาพของการใช้เงินลงทุนของ Tesla ไว้ว่า “We can build new factories for less amount of money and much faster” แสดงว่า ต้นทุนโดยรวมในการผลิตรถต่อคันของ Tesla จะดีขึ้นเรื่อยๆจากการพัฒนาระบบการผลิตของ Tesla เอง

13. เรื่องการลดราคารถทุกรุ่นของ Tesla ในช่วงที่ผ่านมา Elon ยอมรับว่า ต้องการทำให้ EV car นั้นราคาถูกลงให้คนทั่วไปสามารถเข้าถึงได้ โดยการลดราคาลงนี้ เนื่องจากเมื่อ Tesla สามารถได้ประโยชน์จากต้นทุนที่ถูกลงแล้ว ก็ต้องการที่จะส่งผลประโยชน์เหล่านั้นไปให้กับผู้บริโภคด้วยนั่นเอง

14. รวมถึงยังประกาศออกมาเลยว่า เรารับสมัครคนที่มีความสามารถเข้ามาร่วมทีมอยู่นะ โรงงานของ Tesla กำลังขยาย สมัครกันเข้ามาได้เลย เพราะการเติบโตของเราต้องใช้คนจำนวนมาก

15. Elon เชื่อว่า Energy business ของ Tesla จะเติบโตจนมีขนาดใหญ่ไม่แพ้ Automotive business เลย ฉะนั้น ในมุมมองของผมนั้น เราไม่ควรเทียบมูลค่าของ Tesla กับหุ้นรถยนต์อื่นๆเพียงอย่างเดียว เพราะ Business model ของ Tesla ไม่ได้มีแค่ส่วนของ Automotive เท่านั้น

16. Solar ของ Tesla ถูกว่าราคาขายเฉลี่ยของผู้เล่นเจ้าอื่นในอเมริกาถึง 30%

17. Megapack ของ Tesla สามารถทำกำไรได้เป็นไตรมาสแรก โดย Megapack นั้นเป็นการนำ Battery มาเชื่อมต่อกันเป็นเครือข่ายขนาดใหญ่ถึง 1 กิกะวัตต์ชั่วโมงเลยทีเดียว

18. Tesla จะเริ่มใช้ Nickel battery เร็วๆนี้ โดย Nickel สามารถบรรจุไฟได้มากกว่า Litium ทำให้สามารถวิ่งได้ในระยะที่ยาวกว่า นอกจากนี้ Elon ยังถือโอกาสส่งสัญญาณเชิญชวนให้บรรดาเหมือง Nickel ขุดแร่ Nickel ออกมาเยอะๆเพื่อป้อนเข้าสู่โรงงานของ Tesla ด้วย

19. อีกธุรกิจนึงของ Tesla คือ Insurance นั้น Elon มีความมั่นใจมากๆ เพราะ Data ที่มีของรถยนต์ Tesla จะช่วยทำให้ค่าประกันรถยนต์ถูกลงในอนาคต เพราะ Data เหล่านั้นจะประมวลผลเอามาทำให้วิเคราะห์ได้ว่า คนขับคนไหนที่ขับขี่ดี ก็จะเสียค่าประกันถูกลง โดยตอนนี้ Tesla กำลังประสานกับหน่วยงานกำกับควบคุมของรัฐแคลิฟอเนียร์อยู่ โดยถ้าหากเป็นไปได้อย่างเรียบร้อย จะสามารถกระจายออกไปขายได้ทั่วอเมริกาภายในสิ้นปีนี้

20. เหมือนเดิมคือ Elon ก็เลยถือโอกาสเชิญชวนนักคณิตศาสตร์ประกันภัยให้เข้ามาร่วมทีมกับ Tesla Insurance เพราะจะเป็นส่วนสำคัญกับทีมเป็นอย่างมาก

——————————————

นี่คือ Key takeaway จากไตรมาสนี้ของ Tesla ที่ผมจับใจความมาได้ครับ หวังว่าจะเป็นประโยชน์กับเพื่อนๆที่ติดตามหุ้นและธุรกิจ Tesla ครับ

Disclamer : ผู้เขียนมีหุ้น Tesla นะครับ นั่นหมายถึงว่า ผู้เขียนมี Bias ครับ

——————————————
ติดตามอ่านบทความตอนเก่าๆได้ที่
Blog : http://lttrblog.co/
Facebook Page : https://www.facebook.com/laotaoteeru
Blockdit : https://www.blockdit.com/lao_tao_tee_ru
——————————————
Reference : https://ir.tesla.com/s…/f41f4254-f1cc-4 ... 23b00475a6


quinquin
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 45
Joined: Mon Jan 13, 2020 10:28 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by quinquin » Sat Aug 22, 2020 9:13 am

เมื่อปีก่อนteslaได้มีtesla autonomy dayไปแล้วคือเป็นวันที่ให้Elon muskและวิศวกรบริษัทมาอธิบายtechเรื่องautonomousเป็นภาษาที่เข้าใจง่ายให้นักลงทุนเข้าใจ รวมถึงแผนการณ์ในอนาคตต่างๆเกี่ยวกับautopilot technology ตามลิ้งเก่าได้เลย https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

ครั้งนี้ Teslaกำลังจะมีshareholder meeting พบนักลงทุน ครั้งนี้จะพูดถึงแต่ในเรื่องtechnologyแบตเตอรี่ไฟฟ้าของtesla รอติดตามได้วันที่22ก.ย.ครับ https://www.theverge.com/2020/7/10/2132 ... llion-mile


armchakorn
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 7
Joined: Wed Apr 18, 2018 4:37 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by armchakorn » Fri Aug 28, 2020 12:06 am

เห็นราคาหุ้น TSLA ตอนนี้แล้วนึกถึง Clip หนึ่งของอ. Damodaran ทีเคยสอนทำ Valuation ของ TSLA ไว้ตอนกพ.63 ครับ
อาจารย์แกให้เป็นแบบ DIY Valuation ด้วย (เข้าใจว่าแกโดน Drama เยอะเรื่องให้ Valuation TSLA ต่ำไป 555) คือ ให้เราปรับParameter ได้เลย ตามความเชื่อเราเลยว่า TSLA เป็นแค่หุ้นรถยนต์ หุ้นรถยนต์+Tech หุ้นTechแบบ FAANG

.... ซึ่งดีสุดก็คือ $2105 >>> ราคาตอนนี้แซงไปแล้วครับ

http://aswathdamodaran.blogspot.com/202 ... tesla.html


PK-TYW
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 1585
Joined: Thu Feb 21, 2013 4:00 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by PK-TYW » Mon Aug 31, 2020 9:20 am

Tesla Introduced A Business Model The World Has Not Seen Before

https://cleantechnica.com/2020/08/29/te ... en-before/


nut776
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 3349
Joined: Thu Feb 05, 2004 9:46 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by nut776 » Wed Sep 02, 2020 12:13 am

Nexeus wrote:
Thu Feb 06, 2020 11:52 pm
Market cap 150billion สำหรับ tesla
ผมเริ่มมีความคิดแบบนี้ครับ
Microsoft - ครอง os ใน pc device แบ่ง share กับ mac
Apple - ครอง os ใน mobile device แบ่ง share กับ android
Tesla - ครอง os ใน vehicle device
แบ่งแชร์กับ ???
มโน ว่า google ได้ไหมคับ 5555
(ในแง่ ยุค av แล้วนะคับ)

show me money.

PK-TYW
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 1585
Joined: Thu Feb 21, 2013 4:00 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by PK-TYW » Sun Sep 06, 2020 2:44 pm



quinquin
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 45
Joined: Mon Jan 13, 2020 10:28 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by quinquin » Sun Sep 06, 2020 9:32 pm

ข่าวร่วม2เดือนได้แล้วแต่พึ่งเห็น

BEV market shareของteslaในจีน ประเทศที่มีevกว่า150เจ้า หลังจากgigafactory shanghaiเสร็จteslaได้เพิ่มmarket shareของตัวเองขึ้นจาก 2018: 2% 2019: 6% 1H2020: 21% ไปแล้ว

สำหรับครึ่งปีแรกนั้น ใน global BEV market share: teslaได้เปอเซ็นเพิ่มไปจาก23%ในปี2019เป็น26%ใน1H2020ไปเรียบร้อยแล้วเช่นกันครับ

https://ark-invest.com/newsletter/issue-230/

สำหรับผม ตอนแรกผมกังวลมากที่สุดก็ในจีนเนี่ยแหละครับว่าteslaจะไม่ได้เกิด ถือเป็นกลยุทผะเมื่อ2ปีก่อนที่ฉลาดมากในการเปิดgigafactoryนอกประเทศusaที่แรกที่shanghai


PK-TYW
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 1585
Joined: Thu Feb 21, 2013 4:00 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by PK-TYW » Tue Sep 08, 2020 12:57 pm

Tesla could be the most dangerous stock on Wall Street, investment researcher says

Tesla shares may be up 400% this year, but one investment researcher is sounding the alarm on the stock.

New Constructs CEO David Trainer calls Tesla the most dangerous stock on Wall Street and says the fundamentals do not support such a high price and valuation.


“Whatever best-case scenario you want to paint for what Tesla’s going to do – whether they’re going to produce 30 million cars within the next 10 years, and get in the insurance business and have the same high margins as Toyota, the most efficient car company with scale of all-time – even if you do believe all that is true, the stock price is still implying that profits are going to be even bigger than that,” Trainer told CNBC’s “Trading Nation” on Thursday.

He notes that the stock price is implying anywhere from a 40% to 110% market share based upon the average selling price. At its current average selling price of $57,000 and assuming 10.9 million car sales by 2030, that implies 42% market share, Trainer says. Tesla trades at 159 times forward earnings.

“We think this is a big, big – one of the biggest of all time – houses of cards that’s getting ready to fold,” said Trainer.

He adds that its recent stock split could also prove dangerous to new investors getting into the stock.

“Stock splits are inconsequential to value. They’re not changing the size, they’re just dividing it up into more pieces. Honestly, I look at the stock split as a way to lure more unsuspecting, less sophisticated traders into just trying to chase this stock up and that is not a real strategy,” said Trainer.

Tesla split its stock five to one on August 31 – shares rallied 12% on the session. However, the stock ended last week down more than 5% after the company’s largest outside shareholder Ballie Gifford trimmed its stake. The stock was also caught up in a broader sell-off that punished some of the market’s high momentum names.

A more realistic valuation, says Trainer, would be far lower than current levels.

“I think around a 10th of what it is is probably appropriate if you look at, you know, kind of a reasonable level of profits,” he said. “Tesla doesn’t rank in the top 10 in market share or car sales in Europe for EVs and that’s because the laws changed in Europe that have strongly incentivized the incumbent manufacturers to crank up hybrids and electric vehicles. The same is coming in the United States. I think realistically we’re talking about something closer to $50, not $500, as a real value.”

Trainer does credit Tesla CEO Elon Musk and the company for accelerating the trend and making electric vehicles more mainstream. A focus on fundamentals, though, makes Tesla a no-touch for him.

Tesla did not respond to a request for comment.


armchakorn
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 7
Joined: Wed Apr 18, 2018 4:37 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by armchakorn » Sun Sep 20, 2020 10:24 pm

คนที่สนใจหุ้น TSLA แล้วไม่รู้จะเริ่มตรงไหน ขอแนะนำ Youtube ช่องนี้ครับ

phpBB [video]


เป็น Tesla Bull ที่ถือหุ้นมาตั้งแต่ราคายังอยูที่ 30$ (ก่อน split) โดยรวมผมว่าเขาข้อมูลแน่นดีครับ ที่สำคัญคือไม่ชี้นำราคาหุ้น ไม่เชียร์ให้ซื้อขายหุ้น (ให้คนฟังคิดเอง) และไม่ Hype จนเกินเหตุครับ 555


quinquin
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 45
Joined: Mon Jan 13, 2020 10:28 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by quinquin » Sun Sep 20, 2020 11:08 pm

armchakorn wrote:
Sun Sep 20, 2020 10:24 pm
คนที่สนใจหุ้น TSLA แล้วไม่รู้จะเริ่มตรงไหน ขอแนะนำ Youtube ช่องนี้ครับ

phpBB [video]


เป็น Tesla Bull ที่ถือหุ้นมาตั้งแต่ราคายังอยูที่ 30$ (ก่อน split) โดยรวมผมว่าเขาข้อมูลแน่นดีครับ ที่สำคัญคือไม่ชี้นำราคาหุ้น ไม่เชียร์ให้ซื้อขายหุ้น (ให้คนฟังคิดเอง) และไม่ Hype จนเกินเหตุครับ 555
ผมเสริมให้ ในยูทูปมีช่องที่ข้อมูลteslaแน่นอยู่หลายคน สำหรับผมมี5ช่องนี้แหละที่ความรู้แน่นมากๆ มีให้ฟังเยอะนะครับ จะเข้าใจteslaต้องใช้เวลาครับ ฮ่าๆ

solving money problems คนนี้เปนคนaustralia สายอวยไส้แตกและเปนคนพูดตรงๆฮาๆ คนนี้ประวัติน่าสนใจมากเพราะเล่นหุ้นมานาน แต่ขายหุ้นแทบทุกตัวแล้วเอาไปลงtesla90%ตอนช่วงteslaตกต่ำสุดเหลือ180pre split อะไรทำให้เค้ากล้าขนาดนั้นลองไปไล่ฟังได้ครับ เหตุผลไม่ใช่แค่เพราะเขาบ้าแน่ๆครับ

hyperchangeคนนี้นิ่งๆเนิร์ดๆ ความรู้แน่นมากๆ เปนคนดังในวงการtech vcจนไปหาconnectionลงทุนในspaceXได้ cnbcเคยเชิญไปสัมภาษณ์ด้วย

tesla dailyนิ่งสุดฟังยากหน่อยเพราะโทนนิ่งมากกกก แต่ความรู้เกี่ยวกับevและtesla techน่าจะแน่นสุดแล้วครับ ขนาดนักจัดรายการลงทุนชื่อดังอย่างjim cramerยังบอกว่าเขาคือคนที่เข้าใจteslaมากที่สุดแล้วเท่าที่เขารู้จัก

EV stock channel ชอบให้ข้อมูลเกี่ยวกับmarket shareของteslaและEVรวมๆ แต่ลงรายละเอียดแบบin depthมากๆ เช่นmarket share model 3 vs small+midluxury sized sedan, market share teslaในประเทศทวีปต่างๆ จะคอยอัพเดททุกquarterครับ

หุ้นเปลี่ยนโลก อันนี้ช่องคนไทยครับ ถ้าไม่อยากฟังภาษาอังกฤษก็ฟังของเขาได้ครับ ความรู้แน่นเลย


JUPERJOE
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 31
Joined: Fri Sep 07, 2012 10:27 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by JUPERJOE » Tue Sep 22, 2020 11:33 pm

https://youtu.be/h4Ipybjo7xY
Clip นี้น่าสนใจดีครับ


pookii
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 946
Joined: Thu Apr 04, 2013 9:53 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by pookii » Wed Sep 23, 2020 10:56 am

งาน 🔋 Battery Day ของ Tesla เช้านี้มีการประกาศเทคโนโลยีใหม่ๆมากมาย แต่โดยรวมแล้วถือว่าเป็น #งานที่ผิดหวัง สำหรับนักลงทุนเพราะ Tesla ยังไม่ได้ประกาศว่าสามารถสร้าง #แบตเตอรี่ล้านไมล์ ได้สำเร็จตามที่หลายฝ่ายคาดไว้ / FB ทันโลกกับ Trader KP

https://www.theverge.com/2020/9/22/2145 ... _U67u8GIgw

https://www.businessinsider.com/tesla-b ... yEpdNVoqUc

ส่งผลให้ราคาหุ้น Tesla ติดลบ -7% ในช่วงการเทรดหลังตลาดปิด (After Hours) จนหลุดระดับ 400 เหรียญไปแล้ว

🔋 ผ่านไปแล้วครับสำหรับงาน Battery Day ที่นักลงทุนทั้งโลกจับตามอง ถึงแม้จะเป็นงานที่ออกมาไม่ดีเท่ากับความคาดหวังที่นักลงทุนคาดหวังไว้ (ดูจากเงินที่ไหลเข้าตลาดแล้ว #ความคาดหวังสูงมากกกกก)

แต่วันนี้ทาง Tesla ก็ได้ประกาศเรื่องที่น่าตื่นเต้นหลายๆอย่างดังนี้

1️⃣ Highlight ที่สำคัฐที่สุดน่าจะเป็นการเปิดตัว Battery รุ่นใหม่ (รุ่น 4680) ที่จะทำให้รถยนต์ของ Tesla นั้น

1) เก็บไฟได้มากขึ้น 5 เท่า
2)ใช้พลังงานได้สูงขึ้น 6 เท่า
3) ทำให้ระยะทางในการขับต่อการชาร์จแบตหนึ่งครั้งสูงขึ้น +16%
4) ราคาต้นทุนแบตเตอรี่ ($/kWh) ลดลงไป -14%


ถือเป็นความก้าวหน้าตามแบบ "Less is more" ของ Tesla อย่างแท้จริง

2️⃣ ในระหว่างงานนั้นมีอยู่จังหวะนึงที่หุ้น Tesla ดีดขึ้นไปเป็นบวก เพราะทาง Elon นั้นสัญญาว่า #จะผลิตรถยนต์ไฟฟ้าที่มีระบบขับเคลื่อนอัตโนมัติให้ได้ภายในสามปีนี้ และจะมีราคาตกคันละเพียง 25,000 เหรียญ หรือ คันละ 8 แสนบาทเท่านั้น ! (ราคาก่อนภาษี)

"$25,000 fully autonomous electric vehicle within three years" Musk Promised

3️⃣ สิ่งที่ทำให้นักลงทุนมีความหวังมากที่สุดคือระบบขับเคลื่อนอัตโนมัติแบบ 100% (Autonomous Driving Level 5) ที่จะเป็นระบบอัตโนมัติแบบที่รถยนต์ไม่จำเป็นต้องวิ่งบนถนนในเมืองที่มีข้อมูลอยู่บนอินเตอร์เน็ตก็สามารถวิ่งได้ (ปัจจุบันวิ่งอัตโนมัติได้บนเส้นทางที่กำหนดไว้ก่อนได้แล้ว)

หากระบบ Autonomous Driving Level 5 ที่ทาง Elon สัญญาว่าใกล้สำเร็จมากแล้วจริงๆ สามารถทำได้สำเร็จภายใน 3 ปีนี้ดั่ง Elon สัญญาจริงๆ ก็จะเป็นจุดเปลี่ยนที่ยิ่งใหญ่ในวงการรถยนต์ที่ทำให้เราอาจสามารถใช้งานรถของเราวันนี้ได้เกิน 10% และไม่จำเป็นต้องทิ้งรถไว้บนที่จอดเฉยๆ (รายละเอียดในบทความแนบในคอมเม้นท์)

4️⃣ ราคาต้นทุนที่ทาง Elon ตั้งเป้าไว้ที่ 25,000 เหรียญนั้นไม่ใช่เซอร์ไพรส์ ทาง Elon ได้ออกมากล่าวย้ำบ่อยๆแล้วว่าเขามีความต้องการจะลดราคาขายของรถ Tesla ลงเรื่อยๆให้ได้ เพราะเขาต้องการให้ทุกคนบนโลกนี้ขับรถของ Tesla (แล้วคงทำกำไรจาก Ecosystem ของ Tesla แทนราคารถยนต์)

5️⃣ ถึงแม้จะไม่ได้มีการกล่าวถึงแบตเตอรี่ล้านไมล์อย่างที่นักลงทุนคาดหวังไว้ แต่ก็ไม่ได้หมายความว่า Tesla จะไม่ได้พัฒนาเทคโนโลยีนี้ แต่อาจหมายถึงราคาในการผลิตปัจจุบันอาจจะยังแพงเกินกว่าจะสามารถนำมาผลิตใช้ในรถยนต์ได้

6️⃣ Elon Musk ยังเชื่อว่าในอนาคตโลกของเราจะไม่มีรถยนต์พลังงานน้ำมัน (ICE Engine) หลงเหลืออยู่แล้ว

“I don’t think there will be an ICE industry long term." Elon Said

7️⃣ Tesla ประกาศว่าเป้าหมายในระยะยาวนั้น จะพยายามผลิตรถยนต์ให้ได้ปีละ 20 ล้านคัน ! ซึ่งถือว่าเป็นเป้าหมายที่ใหญ่มากๆ เข้าใจว่าทุกวันนี้บริษัทที่ขายรถยนต์ได้มากที่สุดอย่าง Toyota ยังขายได้แค่ปีละ 10 ล้านคัน

หากทาง Tesla ทำได้จริงๆ #น่าจะกลายเป็นบริษัทที่ใหญ่ที่สุดในโลกได้ไม่ยาก

8️⃣ "Tesla ตั้งเป้าที่จะเป็นบริษัทการผลิต (Manufacturing) ที่ดีที่สุดในโลก นั่นคือเป้าหมายของเรา” ทาง Elon กล่าว

อย่างที่ทางเพจเรียนไปว่าเป้าหมายของ Tesla นั้นไม่ได้อยู่เพียงแค่รถยนต์ แต่ต้องการเป็นบริษัทที่ผลิตเทคโนโลยีที่ล้ำหน้าที่สุดในโลกด้วย หากดูจากวิศวกรชั้นนำของโลกต่างๆที่ทาง Elon รวมตัวกันมา หากทำได้ตามเป้าจริงๆ ก็จะไม่แปลกใจเลยหาก Tesla จะกลายเป็น "Stark Industry" อย่างในหนังเรื่อง Ironman หรือ Avengers ก็เป็นได้

9️⃣ Tesla จะยังคงพัฒนาแบตเตอรี่ ดีไซน์ของรถยนต์ และใช้วัตถุดิบที่มีความเหมาสมมากขึ้นไปเรื่อยๆ เพื่อให้รถยนต์ของ Tesla นั้นมีต้นทุนที่ถูกที่สุด ทาง Elon กล่าวปิดท้าย

🔎🔎🔎 #สรุป - เป็นการประกาศที่น่าตื่นเต้นถึงแม้จะไม่เท่าความคาดหวังของงานที่สูงมาก

หากเรามาดูมุมมองด้าน #ราคาหุ้น Tesla นั้น หากทาง Elon สามารถทำทุกอย่างตามที่เขาสัญญาไว้ได้จริงๆ หุ้น Tesla ก็ยังจะเป็น Growth Stock ที่มีการเติบโตทางธุรกิจที่น่าสนใจมากที่สุดตัวนึงของโลก และเหมาะสมกับการลงทุนในระยะยาว

แต่หากเรามาดูจากราคาหุ้น Tesla ในระยะสั้น ในช่วงที่ราคาวิ่งขึ้นไปแตะ 500 เหรียญในเดือนที่ผ่านมาต้องยอมรับว่าตลาดได้ใส่ความคาดหวังในอนาคตเข้ามากจริงๆ ทำให้ในระยะสั้นแล้วราคาหุ้นอาจยังไม่ปรับตัวขึ้นสูงไปกว่าระดับเดิมได้จนกว่าทางบริษัทจะมีการประกาศความก้าวหน้าใหม่ๆออกมา

และถึงแม้ Tesla จะยังมีเรื่องให้น่าติดตามอีกมากมาย #ระยะสั้นนั้นราคาหุ้นอาจผันผวนมากๆ หากนักลงทุนรายย่อยที่เข้ามาอย่างล้นหลามในช่วง 3 เดือนที่ผ่านมาจะเริ่มขายทำกำไร


pookii
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 946
Joined: Thu Apr 04, 2013 9:53 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by pookii » Thu Sep 24, 2020 11:20 am

"เทสลา" ยื่นฟ้องรัฐบาล "ทรัมป์" กรณีเก็บภาษีนำเข้าชิ้นส่วนรถยนต์จากจีน :

https://www.cnbc.com/2020/09/23/tesla-s ... HYXiq91Fyk

บริษัทเทสลาซึ่งเป็นผู้ผลิตรถยนต์ไฟฟ้ารายใหญ่ ได้ยื่นฟ้องรัฐบาลสหรัฐต่อศาลการค้าระหว่างประเทศในนครนิวยอร์ก เพื่อที่จะสกัดกั้นไม่ให้คณะบริหารของประธานาธิบดีโดนัลด์ ทรัมป์ ดำเนินการเรียกเก็บภาษีชิ้นส่วนรถยนต์ที่เทสลานำเข้าจากประเทศจีน

สำนักข่าวซินหัวรายงานโดยอ้างการเปิดเผยของสำนักข่าวบลูมเบิร์กว่า เทสลาต้องการให้ศาลประกาศว่า การเรียกเก็บภาษีนำเข้าชิ้นส่วนรถยนต์ถือเป็นการกระทำที่ผิดกฎหมาย และเทสลาต้องการให้รัฐบาลสหรัฐจ่ายคืนเงินภาษีที่ทางบริษัทได้จ่ายไปแล้วก่อนหน้านี้ พร้อมดอกเบี้ยด้วย

รายงานระบุว่า นายโรเบิร์ต ไลท์ไฮเซอร์ ผู้แทนการค้าสหรัฐ (USTR) เป็นจำเลยในคดีนี้ โดยเทสลาระบุว่า นายไลท์ไฮเซอร์เป็นหนึ่งในคณะทำงานของรัฐบาลสหรัฐที่ผลักดันให้มีการเรียกเก็บภาษีนำเข้าชิ้นส่วนรถยนต์จากจีน ขณะที่เทสลามองว่า ต้นทุนการนำเข้าที่เพิ่มขึ้นนั้นจะสร้างความเสียหายต่อสถานะการเงินของบริษัท

ทั้งนี้ เทสลาพยายามที่จะหลีกเลี่ยงภาษีในอัตรา 25% จากการนำเข้าคอมพิวเตอร์และจอแสดงภาพที่ผลิตในประเทศจีน โดยอุปกรณ์เหล่านี้เป็นชิ้นส่วนสำคัญในการผลิตรถยนต์ไฟฟ้า Model 3 ของเทสลา

ด้านนายอีลอน มัสก์ ประธานเจ้าหน้าที่บริหารของเทสลากล่าวว่า "การหลีกเลี่ยงสงครามการค้าจะเป็นประโยชน์ต่อทุกประเทศ" โดยเทสลาได้สร้างโรงงานขนาดใหญ่ขึ้นในนครเซี่ยงไฮ้ของจีน หลังจากที่สงครามการค้าระหว่างสหรัฐและจีนทวีความรุนแรงมากขึ้น

Source: อินโฟเควสท์ แปลและเรียบเรียงโดย รัตนา พงศ์ทวิช/กัลยาณี

- Tesla sues U.S. government to overturn Trump administration tariffs on China https://cnb.cx/3cp7qrg


User avatar
noonnsn
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 304
Joined: Mon Apr 26, 2010 4:27 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by noonnsn » Fri Sep 25, 2020 11:20 am

Electrified by Tesla, Chinese startups are on the charge
China's electric vehicle startups are on the charge again, thanks to Tesla.

AIWAYS U5 electric car is displayed at company's store in Shanghai
An Aiways U5 electric car is displayed at a company store in Shanghai, China September 22, 2020. Picture taken September 22, 2020. REUTERS/Aly Song
4
related media assets (image or videos) available. Click to see the gallery.
25 Sep 2020 07:05AM
(Updated: 25 Sep 2020 07:11AM)




Bookmark

BEIJING: China's electric vehicle startups are on the charge again, thanks to Tesla.

The country's growing fascination with the U.S. pioneer's sleek designs and cutting-edge technology is giving a string of second-wave home-grown Tesla wannabes the traction to raise more funding, expand production and boost sales.



Chinese EV startups NIO , XPeng Inc , Li Auto and WM Motor have raised more than US$8 billion between them this year and now rival Aiways is planning to go public, its co-founder and President Fu Qiang told Reuters.

Speaking ahead of the Beijing auto show which starts on Saturday, Fu said the relative success of U.S. initial public offerings (IPO) by XPeng and Li Auto had helped fuel the company's ambitions to list.

Since it was founded in 2017 in Shanghai, Aiways has raised "no more than 10 billion yuan" and it will need to secure more funding from some private equity funds and other investors, said Fu, the former head of Volvo Cars China who has also been an executive at Mercedes-Benz, Skoda and FAW-Volkswagen.

"IPO is also in our plans, and we're planning to push ahead with it," Fu said, adding that Aiways would most likely be listed within China, declining to elaborate further.

China has been the world's fastest-growing EV market for years helped by generous state purchase subsidies but the sales boom started to sputter last year as Beijing began cutting back financial support and watering down other pro-EV policies.

Some prominent Chinese EV startups such as Byton and Singulato have struggled and NIO's future looked in doubt last year. But a surge in Tesla's market value - and its sales in China - suggest the country's EV dream is far from over.

"As Tesla stock goes, so goes the fate for electric vehicle startups," said China auto expert Mike Dunne. "Funds are flowing like a river in spring again. Tesla could end up pulling everyone into the future sooner than expected."

'JUST OUT OF THE GATE'

Tesla's sales in China in the first eight months of 2020 have nearly tripled from a year ago to 73,658 cars, according to consulting firm LMC Automotive, despite the disruption caused by the COVID-19 pandemic.

Some Chinese auto executives say cars made by the company from Palo Alto, California are achieving the status of Apple's first iPhones in China and with so many potential technological advances still to come, that gives them hope.

Fu believes the revived interest in EVs in China is partly because EV owners are fascinated by intelligent driving functions, as well as the interactive, so-called connected services that many newer models are starting to come with.

"Today's smart, connected cars aren't that smart. We're just out of the gate and are in a stage that could be described as iPhone 1 or the original iPhone," Aiways President Fu said. "As that gets developed step-by-step, in the near future we will get to iPhone 8, iPhone 9 and iPhone 10."

Dunne, too, said Tesla was the primary factor sustaining interest in EVs among consumers and investors in China, and elsewhere in the world. Tesla's shares have surged 10-fold over the past 12 months and it became the world's most valuable car company in July.

And cheaper running costs are also a significant factor.

Cui Yihua, who sells aquariums in the eastern city of Suzhou, Jiangsu province, switched from his gas-guzzling Audi Q7 to save cash and chose an electric-blue Aiways U5 sports-utility vehicle (SUV) after also test-driving a Tesla Model 3, saying he liked the U5's interior design, its colour and extra space.

"I have charging facilities in my housing compound, in the parking garage downstairs. I put a 100-yuan deposit down for charging and I've been using it for two weeks," he said. "It's negligible compared to gasoline-fueled cars."

PRIVATE OWNERS

Automakers in China that were part of the initial wave of EV startups sold or leased many of their cars to drivers working for ride-hailing firm Didi Chuxing and rival taxi services who were spurred on by rebates and other policy support for EVs.

Now, Fu and NIO co-founder and Chief Executive William Li believe China's EV marketplace is driven more by private car owners and their pure interest in electric cars.

That's most evident in the performance of Tesla's Model 3 sedan, which is perceived by many consumers as fairly affordable at about 270,000 yuan (US$39,750) after purchase subsidies.

Credit also goes to Wuling, a General Motors Co joint venture, whose Hongguang Mini EV has become China's best-selling electric car this year, in part because its cheapest model sells for just 28,800 yuan.

To be sure, some companies hit hard by the initial slowdown in EV sales are still in limbo. Byton has suspended its business for six months through January and is working on a restructuring of its operations, a spokeswoman said.

Singulato, meanwhile, is operating on a limited capacity and is looking for further funding to finish developing two cars and launch them, a senior company source told Reuters.

But executives say raising funds has become markedly easier this year, and their confidence levels are climbing too.

NIO, for example, has raised US$3.8 billion this year to get back on track, mostly through state-affiliated funds in the eastern Chinese province of Anhui, and also with commercial paper and additional shares, its spokesman said.

WM Motor, backed by China's most widely used internet search engine Baidu , raised US$1.5 billion this week. XPeng Inc and Li Auto raised US$1.5 billion and US$1.1 billion respectively through U.S. listings in July and August.

'DEMAND IS REALLY STRONG'

While sales of what China defines as new energy vehicles (NEV) - all-electric cars, plug-in electric hybrids and hydrogen fuel-cell vehicles - started to contract more than a year ago, they jumped 26per cent in August after a 19.3per cent rise in July, which ended 12 months of year-on-year declines.

LMC Automotive expects sales of passenger NEVs to fall 8.9per cent this year but surge 48.4per cent in 2021 to hit 1.52 million vehicles, or 7per cent of expected passenger car sales. LMC's Shanghai-based analyst Alan Kang expects NEV sales to accelerate mainly because Beijing recently enacted tougher green-car quotas for carmakers.

Fu said sales of the Aiways U5, its first model, have gained momentum since April to surpass 1,400 in the three months through August, when it also unveiled its sportier SUV U6 ion.

Within a year, he thinks Aiways could reach sales of 10,000 cars in China, with another 3,000 from Europe, where it has started selling in Germany. It plans to expend into Belgium, Denmark, France, the Netherlands, Norway and Switzerland.

In NIO's case, sales of its ES8 and ES6 models zoomed to 10,331 vehicles in the second quarter, half of its 2019 sales and almost matching sales of 11,348 for all of 2018, when only its seven-seater ES8 SUV was on offer.

NIO's overall gross margin turned positive in the second quarter and hit 9.7per cent for vehicle sales. Operating losses shrank nearly 65per cent from a year earlier to 1.1 billion yuan.

"We think we have decisively overcome the difficulties of last year," Chief Executive Li, who says he still flies economy to save the company money, told Reuters.

"Demand is really strong. If you place an order with us right now you will need to wait for a really long time to pick up your new car," Li said. "Our main challenge in the fourth quarter is to improve our production capability."

(Reporting by Norihiko Shirouzu; Additional reporting by Yilei Sun; Editing by David Clarke)

Source: Reuters


User avatar
noonnsn
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 304
Joined: Mon Apr 26, 2010 4:27 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by noonnsn » Fri Sep 25, 2020 11:25 am

The Answer to the Electric-Car Conundrum Isn't Elon Musk
Many American drivers are still reluctant to buy pricey battery-powered vehicles. So what's driving the current hype? Bulk buyers committing to hundreds of thousands of workaday electric cars and trucks.

PUBLISHED : 21 SEP 2020 AT 04:30

NEWSPAPER SECTION: BUSINESS

WRITER: JOHN D. STOLL

Electric vehicles have long posed a chicken-or-egg conundrum for auto executives.

Buyers too often find them to be pricey, ugly, limited on range or unavailable. Car companies won't invest because we aren't interested in buying. We aren't interested because there's little to choose from. So, thirsty SUVs and pickups, powered by cheap gasoline, keep driving the U.S. car market.

Yet, American business can't stop talking about electric vehicles in 2020. Manufacturers are introducing battery-powered versions of nearly anything that moves, and EV startups are standing in line to go public. This past week Volvo Group introduced an electric Mack garbage truck and Ford Motor Co. broke ground on a factory to make electric F-150 pickups. Next month General Motors Co. unveils a battery-powered Hummer.


It would be easy to credit the hype to Tesla Inc. Chief Executive Elon Musk. He's brilliant and enigmatic. His cars are well-designed and fun. His company is thriving and has spawned aspiring copycats--including Nikola Corp., which is facing government scrutiny--that have attracted billions from investors.

Auto Makers Charge Ahead With Electric-Vehicle Plans
Ford to Build Electric Cars in Canada as Part of Labor Deal
China's electric vehicle showdown
What's powering the buzz now is there are buyers. Not individual gear heads and technophiles shelling out big bucks for a Tesla, electric Jaguar or e-Porsche, but companies committing to hundreds of thousands of sturdy, affordable, workaday electric cars and trucks.

Widespread use by big fleets theoretically leads to lower battery costs and a better charging network, two of the biggest impediments facing EVs. Uber Technologies Inc. Chief Executive Dara Khosrowshahi told me recently that bulk buyers like ride-hailing firms or delivery and e-commerce services can "provide that shock to the system and then start creating the flywheel moving in the positive direction."

This is somewhat akin to how Microsoft Corp. came to dominate (Windows on every office desktop), and why companies like Zoom Video Communications Inc., Snowflake Inc. and Slack Technologies Inc. are so attractive. Investors couldn't care less if little old me uses a gadget or app; they're far more interested in whether that gadget or app appeals to businesses that drive rapid and mass adoption.

Ride-hailing rivals Uber and Lyft Inc. this summer launched initiatives aimed at getting millions of their contract drivers to tool around in electric vehicles. Amazon.com Inc. made similar waves last summer when it ordered 100,000 electric vans from Rivian Automotive.

Tech titans aren't only ones diving in. United Parcel Service Inc., Republic Services Inc., and Anheuser-Busch have made splashy commitments to buy zero-emission vehicles in various configurations and in large volume.

"What we need to do is move EV investments beyond shiny PR announcements to core ways of doing business," Mr. Khosrowshahi said.

These orders are critical for EV companies large and small, Republic Services' president, Jon Vander Ark, told me last month. The garbage company's desire to go electric is expediting innovation in heavy trucking, he said. "You've got to have a trumpet."

It's best if that trumpet is made of gold. Uber is committing $800 million on EV-related programs through 2025, for instance. Amazon pumped a nearly $700 million investment into Rivian.

Thomas Healy, the CEO of electric- and hybrid-truck startup Hyliion Inc., told me earlier this month the company's outlook brightened when it received an order for up to 1,000 electric 18-wheelers from Agility Global Integrated Logistics. The Kuwait-based Agility ships goods for big producers.

The order, announced in June, corresponded with Hyliion's announcement it is pursuing a listing on the New York Stock Exchange this autumn. The company already has sold trucks and services, but the Agility deal bolsters the business case.

"Having that customer order is the light at the end of the tunnel that says 'Yes, people want this, this is the right product,'" Mr. Healy said. "But then, it puts an extra layer of pressure on us. We've got to go execute."

Auto makers spanning Detroit to Wolfsburg to Tokyo have promised a load of new EVs, but we've heard it before. In 2009--with gasoline prices above $4 a gallon nationally and GM and other auto companies seeking government bailouts--industry executives promised to electrify fleets.

Will they carry through this time with gas averaging $2.18 a gallon? A broader look at how innovation works teaches us that these companies can only kick the can down the road for so long.

In 1975, Steven Sasson invented the digital camera in Eastman Kodak's laboratory shortly after graduating from engineering school. Instead of finding ways to fast-track the technology, Kodak questioned its viability.

"What's an electronic photo album going to look like?" he was asked during an early presentation. "When is this actually going to be practical." Fifteen years? Twenty?

Kodak stuck to film while competitors exploited its bright idea and buyers warmed up to it. On a 1998 family vacation to Yellowstone, Mr. Sasson stood at Old Faithful as many of the people wanting to take pictures pulled out digital cameras.

Not long after, digital cameras started showing up in mobile phones. The eggs were scrambled, the chickens fried and Kodak had missed its moment.


quinquin
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 45
Joined: Mon Jan 13, 2020 10:28 am

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by quinquin » Sat Sep 26, 2020 12:56 pm

https://youtu.be/mlOcoJVGyq0

สรุปbattery dayภาษาไทยครับ


PK-TYW
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 1585
Joined: Thu Feb 21, 2013 4:00 pm

Re: TSLA - Tesla Motors Inc

Posts by PK-TYW » Mon Sep 28, 2020 5:36 pm

Ev sales in EU


Post Reply