RCL

แหล่งรวบรวมข้อมูลของหุ้นต่างๆ All for one, one for all
(ข้อมูลตั้งแต่ก่อตั้งเว็บ จนถึง 30 กันยายน 2555 ห้องนี้อ่านได้อย่างเดียวไม่สามารถ post ได้)
nun08
Verified User
Posts: 558
Joined: Sat Sep 19, 2009 1:18 pm

Posts by nun08 » Wed Sep 01, 2010 9:21 pm

[quote="golfkinmon"]RCL quarterly loss narrows, its best performance in two years (Aug 25,2010)

BANGKOK's Regional Container Lines (RCL) has reported a net loss of US$6.1 million in the second quarter of 2010, its eighth consecutive quarterly loss, but still the company's best performance in two years, reports Alphaliner.

First-half net loss was $17 million against a net loss of $28.5 million in the first six months of 2009. First half revenue increased 12 per cent year on year to $231 million as container volume rose eight per cent and revenue per TEU was up four per cent.

RCL attributed the upswing to increased demand in the first half for both its Shipper Owned Container (SOC) and Carrier Owned Container (COC) volumes. First half SOC volume increased seven per cent to 573,405 TEU while COC was up nine per cent to 668,197 TEU.

Performance still fell below RCL figures for 2007 and 2008 and was said to reflect the difficult operating environment that regional carriers face because of greater intra-Asia competition from new entrants able to secure cheap tonnage in the last 12 months, said Alphaliner.

http://www.thaishipper.com/Content/Content.asp?ID=34184

RCL to cooperate with Beibu Gulf International Port Group (Aug 30,2010)

BANGKOK's Regional Container Lines (RCL) has signed a "friendly agreement" with Guangxi Beibu Gulf International Port Group to promote cooperation through the launch of a new container line service to ASEAN ports.

The signing of the cooperation agreement comes on the sidelines of the 5th Pan-Beibu Gulf Economic Cooperation Forum held on August 12.

RCL said in a statement: "Benefiting from existing ASEAN shipping networks, RCL will strengthen cooperation with Guangxi Beibu Gulf International Port Group to expedite launching a new service ex Beibu Gulf to the main ports within ASEAN."

RCL started with a direct service form Fangcheng Port to ports within ASEAN via Singapore in 2008 during the period of global financial crisis. This paved the way for the construction of a regional transportation network, it said.

The carrier believes a "dumb-bell logistics system, based on the container shipping trunk line between Beibu Gulf and Singapore, equipped with the land transportation network between south west China and Beibu Gulf, together with the feeder network between Singapore and ASEAN ports, is an ideal option for the integrated logistics system between south west China and ASEAN countries."

http://www.thaishipper.com/Content/Content.asp?ID=34297

สำหรับท่านที่เมาเรือ ....มีข้อมูลให้ตัดสินใจ

คิดคร่าว ๆ ถ้าสมมุติให้มีปริมาณขนส่ง 2.5 ล้านตู้ ค่าเงิน 31 บาท/เหรียญ จำนวนหุ้นคร่าวๆ 800 ล้านหุ้น

ที่ระดับดัชนี HRCI เฉลี่ยทั้งปี 700 จุด EPS ประมาณ 1 (HRCI +12 กำไรต่อตู้ +1 เหรียญ/ตู้ BEP 576)

ที่ระดับดัชนี HRCI เฉลี่ยทั้งปี 800 จุด EPS ประมาณ 1.5 (HRCI +14 กำไรต่อตู้ +1 เหรียญ/ตู้ BEP 576 เพิ่มความ conservative+2)

ที่ระดับดัชนี HRCI เฉลี่ยทั้งปี 900 จุด EPS ประมาณ 1.9 (HRCI +16 กำไรต่อตู้ +1 เหรียญ/ตู้ BEP 576 เพิ่มความ conservative+4)

ที่ระดับดัชนี HRCI เฉลี่ยทั้งปี 1000 จุด EPS ประมาณ 2.3 (HRCI +18 กำไรต่อตู้ +1 เหรียญ/ตู้ BEP 576 เพิ่มความ conservative+6)

HRCI เฉลี่ย ครึ่งปี 2010 อยู่ที่


jcris
Verified User
Posts: 12
Joined: Wed Jun 30, 2010 1:06 am

Posts by jcris » Wed Sep 01, 2010 10:51 pm

1 sep 2010

Howe Robinson Container Index    716 (+19.9)

ก็ยังเดินหน้าบวกต่อไป


jetdo9
Verified User
Posts: 247
Joined: Mon Jul 12, 2010 10:59 pm

Posts by jetdo9 » Wed Sep 01, 2010 11:32 pm

[quote="jcris"]1 sep 2010

Howe Robinson Container Index


User avatar
kabu
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2136
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:33 am

Posts by kabu » Thu Sep 02, 2010 7:29 am

สัดส่วน รายรับ/รายจ่าย ในสกุลเงินต่างประเทศของ RCL เป็นยังไงบ้างครับ

ยกตัวอย่างเช่น
รายรับ USD 100%?
รายจ่าย USD 50% และเป็น Baht 50%?

ทราบมาว่าส่วนใหญ่ RCL มีรายรับเป็นเงินสกุล USD รายจ่ายส่วนใหญ่เป็น USD ด้วยมั้ยครับ  :?:

"หนทางเดียวที่จะก้าวพ้นขอบเขตของความเป็นไปได้ คือก้าวเข้าสู่ความเป็นไปไม่ได้", Arthur C. Clarke
สมุดบันทึก: http://kabuvi.wordpress.com/

User avatar
ซุนเซ็ก
Verified User
Posts: 1104
Joined: Mon May 03, 2010 7:35 am

Posts by ซุนเซ็ก » Thu Sep 02, 2010 7:41 am

[quote="kabu"]สัดส่วน รายรับ/รายจ่าย ในสกุลเงินต่างประเทศของ RCL เป็นยังไงบ้างครับ

ยกตัวอย่างเช่น
รายรับ USD 100%?
รายจ่าย USD 50% และเป็น Baht 50%?

ทราบมาว่าส่วนใหญ่ RCL มีรายรับเป็นเงินสกุล USD รายจ่ายส่วนใหญ่เป็น USD ด้วยมั้ยครับ

ผมไม่ได้อยู่ในเว็บนี้แล้ว, มีอะไรติดต่อได้ทาง FB - 27/9/2555
"วิธีการที่ถูกต้อง มีได้มากกว่าหนึ่งวิธี"
สมุดบันทึกของผม http://suntse.wordpress.com
Facebook https://www.facebook.com/giggswalk

Buoyant
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 391
Joined: Tue Aug 16, 2005 2:13 pm

Posts by Buoyant » Thu Sep 02, 2010 8:23 am

[quote="jcris"]1 sep 2010

Howe Robinson Container Index


Joi
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2726
Joined: Wed Apr 06, 2005 5:46 pm

Posts by Joi » Thu Sep 02, 2010 12:19 pm

เห็นแรงขายแล้วท้อเลย ยิ่งตั้งกำแพงขายไว้ซะหนาอีกต่างหาก เฮ้อ! ทนเมาคลื่นต่อไป คงต้องรอ HRCI มา 800 ก่อนเหมือนที่คุณ nun08 พูดไว้


nun08
Verified User
Posts: 558
Joined: Sat Sep 19, 2009 1:18 pm

Posts by nun08 » Thu Sep 02, 2010 12:50 pm

Joi wrote:เห็นแรงขายแล้วท้อเลย ยิ่งตั้งกำแพงขายไว้ซะหนาอีกต่างหาก เฮ้อ! ทนเมาคลื่นต่อไป คงต้องรอ HRCI มา 800 ก่อนเหมือนที่คุณ nun08 พูดไว้
          :lol:  :lol:   ผมไม่ได้พูดน่ะครับ ...... reply พี่กอล์ฟมาครับ  :lol:  :lol:


FefeBig
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 91
Joined: Tue Jul 13, 2010 9:58 am

Posts by FefeBig » Thu Sep 02, 2010 1:21 pm

The revenue structure of shipping line are as follows;
- Basic Ocean Freight : quoted in USD
- Adjustment Factor - like currency (CAF), bunker (BAF or EBS) : quoted in USD
- Terminal Handling charge : quoted in local currency
- Documentation fee like B/Ls, D/O : qutoed in local currency

Hence, 90% of revenue is in USD..

The cost structure of shippong line are
- Vessel : whether to buy or to charter - all are in USD
- Container : whether to buy or to on-hire - all are in USD
- Bunker : in USD
- Terminal charge and Land transportation : in local currency
- Administrative : in local currency

Hence, 90% of cost is also in USD krab..

I love Fefe

moonorway
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 634
Joined: Thu Apr 22, 2010 3:00 pm

Posts by moonorway » Thu Sep 02, 2010 1:31 pm

FefeBig Posted: Thu Sep 02, 2010 1:21 pm    Post subject:  

--------------------------------------------------------------------------------

The revenue structure of shipping line are as follows;
- Basic Ocean Freight : quoted in USD
- Adjustment Factor - like currency (CAF), bunker (BAF or EBS) : quoted in USD
- Terminal Handling charge : quoted in local currency
- Documentation fee like B/Ls, D/O : qutoed in local currency

Hence, 90% of revenue is in USD..

The cost structure of shippong line are
- Vessel : whether to buy or to charter - all are in USD
- Container : whether to buy or to on-hire - all are in USD
- Bunker : in USD
- Terminal charge and Land transportation : in local currency
- Administrative : in local currency

Hence, 90% of cost is also in USD krab..
So you mean the appreciate in Thai Baht against USD will not affect much on RCL's revenue as Revenue VS Cost is almost the same, right???

How'bout the sub-company in Singapore? RCL still have to calculate the difference in SGD and Thai Baht. Will you think it will affect on RCL's revenue krab?


FefeBig
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 91
Joined: Tue Jul 13, 2010 9:58 am

Posts by FefeBig » Thu Sep 02, 2010 4:07 pm

To K Moonorway,

Eventhough the ocean freight is quoted in USD but the ship agencies or branches will collect it in local currency ( convert into local currency using the spot exchange rate on the specific date like sailing date ) and will transfer this money to Head-office in USD ( convert into USD using the spot exchange rate on the date of transfering ). Hence, RCL is still having a risk of the fluctuation of exchange rate.

As for the revenue fm sub-company, I will think that they will have the same risk as above in converting the exchange rate back and force krab..

I love Fefe

Joi
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2726
Joined: Wed Apr 06, 2005 5:46 pm

Posts by Joi » Thu Sep 02, 2010 4:32 pm

โอ้ว...วันนี้มันขนมาขายอยากกับบริษัทจะเจ๊งแล้ว


User avatar
kabu
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2136
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:33 am

Posts by kabu » Thu Sep 02, 2010 4:56 pm

ขอบคุณสำหรับทุกคำตอบเกี่ยวกับสกุลเงินครับ
:D

"หนทางเดียวที่จะก้าวพ้นขอบเขตของความเป็นไปได้ คือก้าวเข้าสู่ความเป็นไปไม่ได้", Arthur C. Clarke
สมุดบันทึก: http://kabuvi.wordpress.com/

kraikria
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 1158
Joined: Mon Feb 14, 2005 9:50 pm

Posts by kraikria » Thu Sep 02, 2010 4:57 pm

Joi wrote:โอ้ว...วันนี้มันขนมาขายอยากกับบริษัทจะเจ๊งแล้ว
555 แล้วตอนมันลงไป 9 บาทกว่านี่คงยิ่งกว่าเจ๊งสิครับ  :)

คุณ golf เขียนวิเคราะห์ไว้ได้ชัดครับ...เรายังหวังอะไรกับราคาหุ้นช่วงนี้ไม่ได้...ลองอ่านดูครับ


User avatar
whitecastle
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 407
Joined: Mon Apr 26, 2010 11:23 pm

Posts by whitecastle » Thu Sep 02, 2010 5:02 pm

kraikria wrote:
Joi wrote:โอ้ว...วันนี้มันขนมาขายอยากกับบริษัทจะเจ๊งแล้ว
555 แล้วตอนมันลงไป 9 บาทกว่านี่คงยิ่งกว่าเจ๊งสิครับ


User avatar
unnop.t
Verified User
Posts: 924
Joined: Wed Aug 20, 2008 12:44 pm

Posts by unnop.t » Thu Sep 02, 2010 5:19 pm

รู้สึกเหมือนมีสมาชิกใหม่มาลงเรือกันเพิ่มนะ  :D

ไม่ได้ดูคอมมาหลายวัน เลยไม่เมาคลื่น  :lol:

ตลาดหุ้นมักจะหลอกเราด้วย ความโลภ และความกลัว.....

kraikria
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 1158
Joined: Mon Feb 14, 2005 9:50 pm

Posts by kraikria » Thu Sep 02, 2010 5:23 pm

[quote="unnop.t"]รู้สึกเหมือนมีสมาชิกใหม่มาลงเรือกันเพิ่มนะ


moonorway
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 634
Joined: Thu Apr 22, 2010 3:00 pm

Posts by moonorway » Thu Sep 02, 2010 6:08 pm

FefeBig Posted: Thu Sep 02, 2010 4:07 pm    Post subject:  

--------------------------------------------------------------------------------

To K Moonorway,

Eventhough the ocean freight is quoted in USD but the ship agencies or branches will collect it in local currency ( convert into local currency using the spot exchange rate on the specific date like sailing date ) and will transfer this money to Head-office in USD ( convert into USD using the spot exchange rate on the date of transfering ). Hence, RCL is still having a risk of the fluctuation of exchange rate.

As for the revenue fm sub-company, I will think that they will have the same risk as above in converting the exchange rate back and force krab..
Thank you for your info krab K. FefeBig. That's why I still see the loss of exchange rate in the BL Sheet & Income Statement.   :o


User avatar
Croyoty
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 3608
Joined: Mon Dec 24, 2007 3:55 pm

Posts by Croyoty » Thu Sep 02, 2010 9:23 pm

อุตส่าห์หลับตาไปสอง สาม วัน ได้ข่าววาset ทำจุดสูงใหม่ๆ ฝรั่งซื้อต่อเนื่อง

ลืมตามาดูวันนี้อีกที  :vm:  :vm:  :vm:   ไม่เห็นหายเมาเลยครับ

:cry:  :ohno:


User avatar
kabu
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2136
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:33 am

Posts by kabu » Thu Sep 02, 2010 11:12 pm

FefeBig wrote:To K Moonorway,

Eventhough the ocean freight is quoted in USD but the ship agencies or branches will collect it in local currency ( convert into local currency using the spot exchange rate on the specific date like sailing date ) and will transfer this money to Head-office in USD ( convert into USD using the spot exchange rate on the date of transfering ). Hence, RCL is still having a risk of the fluctuation of exchange rate.

As for the revenue fm sub-company, I will think that they will have the same risk as above in converting the exchange rate back and force krab..
แสดงว่าการจ่ายเงินลูกค้าไม่ได้จ่ายเงินให้กับ สำนักงานใหญ่ โดยตรงเหรอครับ ?? ทำไมต้องมีการแปลงค่าเงินสองครั้ง ให้เสียฟรีฟรี??
กำลังสับสนกับ Flow ของการรับเงินจ่ายเงิน

ความเข้าใจของผม ถ้าลูกค้ามีรายได้รายจ่ายเป็นเงินสกุลเดียวกันแล้วบริหารเงินโดยใช้บัญชี FCD น่าจะช่วยปิดความเสี่ยงเรื่องค่าเงินได้ ยกเว้นว่าบริษัทมี Cashflow ไม่ดี หรือต้องใช้เงินบาทมาทำอย่างอื่นด้วยเช่น จ่ายเงินเดือนหรืออะไร

"หนทางเดียวที่จะก้าวพ้นขอบเขตของความเป็นไปได้ คือก้าวเข้าสู่ความเป็นไปไม่ได้", Arthur C. Clarke
สมุดบันทึก: http://kabuvi.wordpress.com/

อนัตตา
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 447
Joined: Sun Aug 23, 2009 10:01 pm

Posts by อนัตตา » Fri Sep 03, 2010 9:17 am

แอบย่องๆ ขึ้นเรือด้วยคนคร้าบ...

ตอนนี้อาจจะเป็นเรือข้ามฟาก ต่อไปอาจจะเป็นเรือเหาะก็ได้นะ  :lol:

จิตที่ฝึกดีแล้ว ย่อมนำสุขมาให้

FefeBig
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 91
Joined: Tue Jul 13, 2010 9:58 am

Posts by FefeBig » Fri Sep 03, 2010 10:30 am

To K Kabu,

1. For the place of ocean freight settlement, we will determine the term as follows;
- Freight Prepaid ; the payment done at loading port by shipper
- Freight Collect ; the payment done at discharging port by consignee
- Freight Collect at 3rd party port ; the payment done the port determined by shipper

2. To answer your question, when the payment has been done in each local country as per above term, it mostly done in line with the restriction set by Central Bank of each country. In Thailand, BOT has set that if the payment done in Thailand, it must be paid in THB. I'm not so sure if this rule used for other countries? but likely to be the same since they need to protect their own currency..

3. If the customer wants to transfer the money direct to HQ in SIN by choosing the payment term "Freight Collect at 3rd party port", they must have the agent in SIN to process this payment transaction at SIN.. This will be subject to Central Bank of Singapore whether will accept the payment in USD (which is not their local currency) ? - This one I'm not so sure ?   We (my company) are also having some customers requesting for this transaction.

4. If the customers, who have the USD in hands but do not have the agent as indicated in 3, wants to transfer the USD money directly to HQ in SIN, I'm not so sure whether this will be allowed by BOT.. We (my company) never have this transaction before - to my understanding, it's possibly breaking the law-- Need the expert on BOT / exchange rate transaction to confirm on this one krab..

I love Fefe

nun08
Verified User
Posts: 558
Joined: Sat Sep 19, 2009 1:18 pm

Posts by nun08 » Fri Sep 03, 2010 11:17 am

Active Container Fleet Expands 19 Percent
01 Sep 10 ,  The Journal of Commerce

Available capacity starts to weigh on ocean freight rates.
The active container ship fleet added 2.4 million 20-foot equivalent units since the beginning of the year, putting downward pressure on ocean freight rates, according to a leading industry analyst.

The 19 percent increase, driven by new vessel deliveries and re-activation of idled tonnage, has boosted the active global fleet to 13.8 million TEUs, according to Alphaliner, the Paris-based analyst.

"The rapid increase in capacity deployed has finally started to have an impact on container freight levels, with average rates out of China sliding by 6 percent in the last two months," Alphaliner said.

Carriers are still adding capacity, with several new services scheduled for September, including two on the trans-Pacific and two across the Atlantic.

The extra capacity is being introduced as a weaker-than-expected peak season has led to declining utilization levels, according to Alphaliner.

Further rate declines are anticipated through the end of the year, with the Far East-Europe forward market swap rates projected to fall a further 8 percent by early 2011.

All major ocean carriers have added new capacity this year, except Japan's NYK, which has cut its active capacity by 4 percent during the past eight months.

MSC has added most capacity in absolute terms with its fleet swelling by 282,000 TEUs, or 19 percent, since the beginning of the year. The Geneva-based carrier is expected to receive as many as 13 new 14,000-TEU ships this year, of which eight have already been delivered, according to Alphaliner.

MSC, the world's second largest carrier, has also been very active in the ship charter market, taking advantage of low rate levels during the early part of the year.

Most recently, MSC chartered four 4,170-TEU ships from Danish carrier Maersk for a year at a reported daily rate of $24,000. The vessels, which have just left lay-up in a Scottish loch, are expected to be deployed on MSC's Asia-South Africa service.

Chile's CSAV has increased capacity most in percentage terms, adding 203,000 TEUs, or 61 percent of its capacity, since the beginning of the year.

Hapag-Lloyd's capacity has risen 32 percent since January, APL 26 percent, China Shipping Container Line 17 percent, Evergreen 15 percent and CMA-CGM 14 percent


nun08
Verified User
Posts: 558
Joined: Sat Sep 19, 2009 1:18 pm

Posts by nun08 » Fri Sep 03, 2010 11:23 am

                    :la:  :la: บำเพ็ญประโชน์หน่อยนึง..... :lol:  :lol:


User avatar
pacabee
Verified User
Posts: 379
Joined: Sun Jan 27, 2008 11:47 pm

Posts by pacabee » Fri Sep 03, 2010 2:40 pm

ระดับการค้าโลกพุ่งสัญญาณดีพ้นวิกฤต

หัวเรือใหญ่ดับเบิลยูทีโอ เชื่อมั่นการค้าโลกหลุดบ่วงวิกฤตเศรษฐกิจแล้ว หลังปริมาณการค้าทั่วโลกภาพรวมครึ่งปีแรกเติบโตแข็งแกร่ง

เอเอฟพี รายงานเมื่อวันที่ 2 ก.ย.ที่ผ่านมา โดยอ้างความเห็นของ ปาสคาล ลามี ผู้อำนวยการองค์การการค้าโลก (ดับเบิลยูทีโอ) ซึ่งกล่าวในระหว่างการอภิปรายที่มหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในกรุงปารีส ของฝรั่งเศส ระบุว่า การค้าโลกได้ผ่านพ้นจากวิกฤตเศรษฐกิจแล้ว

เมื่อผมพิจารณาตัวเลขปริมาณการค้าโลก จะพบได้ว่าเราได้ก้าวพ้นออกจากวิกฤตแล้วในที่สุด ลามี กล่าว

อย่างไรก็ตาม ผู้อำนวยการองค์การการค้าโลก ชี้ว่า อัตราการฟื้นตัวทางเศรษฐกิจอาจจะมีลักษณะที่แตกต่างและหลากหลายกันออกไปในแต่ละภูมิภาค

ทั้งนี้ ดับเบิลยูทีโอคาดว่าอัตราการเติบโตทางการค้าโลกในช่วงปี 2553 จะอยู่ที่มากกว่า 10% หลังจากที่เมื่อปีก่อนร่วงลง 12%

รายงาน ระบุว่า ยอดการส่งออกทั่วโลกในช่วงไตรมาส 2 ซึ่งคิดคำนวณจากค่าของเงินเหรียญสหรัฐ ณ ปัจจุบัน พบว่าเพิ่มขึ้นราว 25.8% เมื่อเทียบกับปีที่แล้วที่มีการขยายตัวอยู่ที่ราว 25.7%

ด้านรัสเซียและอดีตประเทศสาธารณรัฐโซเวียตมีอัตราการเติบโตในช่วงไตรมาส 2 ถึง 43.9% ส่วนตัวเลขของเอเชียอยู่ที่ 37.5% ขณะที่ตัวเลขการค้าของอเมริกาเหนือ ซึ่งรวมทั้งเม็กซิโกเพิ่มขึ้น 28.5% แต่อัตราการเติบโตในภาคการส่งออกของยุโรปอยู่ที่เพียง 13.2% ซึ่งต่ำกว่าครึ่งของอัตราการเติบโตทั่วโลก

รายงานชี้ว่า การค้าในช่วงเดือน เม.ย. และ พ.ค. ลดลง แต่มีการปรับตัวดีขึ้นในช่วงเดือน มิ.ย. แต่เมื่อดูในรายละเอียดจะพบว่าตัวเลขการค้ารายเดือนค่อนข้างเปราะบางและเปลี่ยนแปลงง่าย เนื่องจากปัจจัยในเรื่องของฤดูกาล

นอกจากนั้น เมื่อคิดคำนวณตัวเลขการค้าในช่วงครึ่งปีแรก จะพบว่าการค้าโลกมีการขยายตัวสูงถึง 25% เมื่อเทียบปี 2552 แต่ทว่ายังคงต่ำกว่าช่วงครึ่งปีแรกของปี 2551 ซึ่งถือเป็นช่วงที่ยอดการค้าเติบโตอย่างมากก่อนที่จะเริ่มประสบกับวิกฤตเศรษฐกิจในช่วงปลายปี

Invest or Don't. There is no try.

User avatar
SunShine@Night
Verified User
Posts: 2196
Joined: Wed Jan 09, 2008 3:23 pm

Posts by SunShine@Night » Sat Sep 04, 2010 12:50 am

[quote="unnop.t"]รู้สึกเหมือนมีสมาชิกใหม่มาลงเรือกันเพิ่มนะ

VI ฝึกหัด สำนักปีเตอร์ ลินช์

หวังผลต่อแทนทบต้นมากกว่า 15% ต่อปี :)

User avatar
kabu
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2136
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:33 am

Posts by kabu » Sat Sep 04, 2010 8:37 am

เมื่อวานที่งานคุณกันต่างๆนานา ปรากฎว่ามีแต่คนบอกว่าทำไมเรือลำนี้วนไปวนมานานจัง  :D (แต่ก็รู้สึกว่าคนลงเรือกันเยอะนะ)

"หนทางเดียวที่จะก้าวพ้นขอบเขตของความเป็นไปได้ คือก้าวเข้าสู่ความเป็นไปไม่ได้", Arthur C. Clarke
สมุดบันทึก: http://kabuvi.wordpress.com/

User avatar
unnop.t
Verified User
Posts: 924
Joined: Wed Aug 20, 2008 12:44 pm

Posts by unnop.t » Sat Sep 04, 2010 11:59 am

ผมว่านี่แหละความยากของการลงทุนในหุ้น cyclical ต้องอ่าน timing ในการซื้อ หรือขายในแต่ละรอบ  รอบทีผมว่านี่ไม่ใช่รอบการเล่นหุ้นนะครับ มันคือรอบวัฎจักรของธุรกิจ คนที่วิเคราะห์แล้วมั่นใจรอบขาขึ้นจะไม่ค่อยสนใจราคาที่แกว่งไปมาตามอารมณ์ของตลาดหุ้น คนพวกนี้จะกล้าไล่ซื้อแม้ว่าราคาวิ่งขึ้นสูง และขายออกมาเมื่อรอบวัฎจักรใกล้สิ้นสุด

ตรงนี้ผมมองว่าคนในอุตสาหกรรม จะค่อนข้างได้เปรียบหน่อยเพราะจับกระแสความเปลี่ยนแปลงได้ชัดเจนกว่าคนนอก โชคดีมากที่กระทู้นี้มีคนในอุตสาหกรรมมาช่วยแบ่งปัน หรือคนให้ข้อมูลอย่างไม่เม้มเช่นคุณ golf  :bow:

ผมมองว่าเรือตู้รอบนี้ อาจจะเป็นเพียงรอบคลื่นลูกเล็กเท่านั้น เพราะว่าภาพรวมของการบริโภคของเศรษฐกิจโลกมันยังเดินเครื่องไม่สุดกำลัง เครื่องยนตร์ยุโรป อเมริกา ยังติด ๆขัด ๆ มีแต่ทางเอเซียที่กำลังเดินหน้าเต็มสตีม แต่ทางจีนเองก็เริ่มแตะเบรกบ้าง ดัชนีที่เราต้องติดตามอีกอย่างหนึ่งนอกจากดัชนีระวางเรือ ก็น่าจะเป็นดัชนีการนำเข้าส่งออกของทางเอเซีย (จีน อินเดีย) อเมริกา ยุโรป น่าจะได้ภาพรวมที่ครบถ้วนมากขึ้น  :)

ถ้ารอบใหญ่ของอุตสาหกรรมเดินเรือมา ผมคิดว่าเรือเทกองจะต้องขึ้นมาก่อนเรือตู้ เพราะเรือเทกองสัมพันธ์กับวัตถุดิบของอุตสาหกรรมการผลิตมาก นั่นแสดงถึงการฟื้นขึ้นของเศรษฐกิจภาคการผลิต ส่งผลต่อภาคการอุปโภคบริโภคในเวลาต่อมา ซึ่งตรงนี้เรือตู้จะได้ประโยชน์ มันเลยอาจจะมี lagtime กันของเรือเทกอง กับเรือตู้  นั่นเป็นเหตุผลที่ผมคิดว่ารอบนี้อาจเป็นรอบเล็กของเรือตู้

หมายเหตุ เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของคนที่ไม่ได้อยู่ในอตสาหกรรมเดินเรือนะครับ

ตลาดหุ้นมักจะหลอกเราด้วย ความโลภ และความกลัว.....

User avatar
kabu
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 2136
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:33 am

Posts by kabu » Sat Sep 04, 2010 12:12 pm

[quote="unnop.t"]ผมว่านี่แหละความยากของการลงทุนในหุ้น cyclical ต้องอ่าน timing ในการซื้อ หรือขายในแต่ละรอบ

"หนทางเดียวที่จะก้าวพ้นขอบเขตของความเป็นไปได้ คือก้าวเข้าสู่ความเป็นไปไม่ได้", Arthur C. Clarke
สมุดบันทึก: http://kabuvi.wordpress.com/

moonorway
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
Posts: 634
Joined: Thu Apr 22, 2010 3:00 pm

Posts by moonorway » Sat Sep 04, 2010 12:41 pm

kabu Posted: Sat Sep 04, 2010 12:12 pm    Post subject:  

--------------------------------------------------------------------------------

unnop.t wrote:
ผมว่านี่แหละความยากของการลงทุนในหุ้น cyclical ต้องอ่าน timing ในการซื้อ หรือขายในแต่ละรอบ  รอบทีผมว่านี่ไม่ใช่รอบการเล่นหุ้นนะครับ มันคือรอบวัฎจักรของธุรกิจ คนที่วิเคราะห์แล้วมั่นใจรอบขาขึ้นจะไม่ค่อยสนใจราคาที่แกว่งไปมาตามอารมณ์ของตลาดหุ้น คนพวกนี้จะกล้าไล่ซื้อแม้ว่าราคาวิ่งขึ้นสูง และขายออกมาเมื่อรอบวัฎจักรใกล้สิ้นสุด

ตรงนี้ผมมองว่าคนในอุตสาหกรรม จะค่อนข้างได้เปรียบหน่อยเพราะจับกระแสความเปลี่ยนแปลงได้ชัดเจนกว่าคนนอก โชคดีมากที่กระทู้นี้มีคนในอุตสาหกรรมมาช่วยแบ่งปัน หรือคนให้ข้อมูลอย่างไม่เม้มเช่นคุณ golf  

ผมมองว่าเรือตู้รอบนี้ อาจจะเป็นเพียงรอบคลื่นลูกเล็กเท่านั้น เพราะว่าภาพรวมของการบริโภคของเศรษฐกิจโลกมันยังเดินเครื่องไม่สุดกำลัง เครื่องยนตร์ยุโรป อเมริกา ยังติด ๆขัด ๆ มีแต่ทางเอเซียที่กำลังเดินหน้าเต็มสตีม แต่ทางจีนเองก็เริ่มแตะเบรกบ้าง ดัชนีที่เราต้องติดตามอีกอย่างหนึ่งนอกจากดัชนีระวางเรือ ก็น่าจะเป็นดัชนีการนำเข้าส่งออกของทางเอเซีย (จีน อินเดีย) อเมริกา ยุโรป น่าจะได้ภาพรวมที่ครบถ้วนมากขึ้น  

ถ้ารอบใหญ่ของอุตสาหกรรมเดินเรือมา ผมคิดว่าเรือเทกองจะต้องขึ้นมาก่อนเรือตู้ เพราะเรือเทกองสัมพันธ์กับวัตถุดิบของอุตสาหกรรมการผลิตมาก นั่นแสดงถึงการฟื้นขึ้นของเศรษฐกิจภาคการผลิต ส่งผลต่อภาคการอุปโภคบริโภคในเวลาต่อมา ซึ่งตรงนี้เรือตู้จะได้ประโยชน์ มันเลยอาจจะมี lagtime กันของเรือเทกอง กับเรือตู้  นั่นเป็นเหตุผลที่ผมคิดว่ารอบนี้อาจเป็นรอบเล็กของเรือตู้

หมายเหตุ เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของคนที่ไม่ได้อยู่ในอตสาหกรรมเดินเรือนะครับ


เรือเทกอง -> ขนส่นพวก commodity products ต่างๆ เช่น ถ่านหิน ผลิตภัณฑ์เกี่ยวกับเคมี น้ำมัน

เรือตู้ -> พวก Semi-final product หรือ final product ต่างๆ อาหารแช่แข็ง?

ผมเข้าใจถูกต้องมั้ยครับ

ส่วนตัวมองว่าดัชนีของผู้บริโภคน่าจะมีส่วนสำคัญกับผลการดำเนินการของเรือตู้ เช่นกัน ซึ่งตอนนี้ทางอเมริกา ยูโรป ญี่ปุ่น ยังไม่ค่อยฟื้น ส่วนเอเชียตะวันออกเฉียงใต้เรา จีน อินเดีย ยังคงดี

.
.
เมื่อวานนี้เห็นคุณ unnop นั่งอยู่โต๊ะเดียวกับ ดร.นิเวศน์ จะเข้าไปทักพลพรรคชาวห้างต่างจังหวัดซักหน่อย แต่เห็นยุ่งๆอยู่ เลยผ่านไปก่อนครับ  
ผมเห็นด้วยกับ K. Kabu นะ ว่าเรื่องของเรือตู้ เกี่ยวกับดัชนีผู้บริโภค เพราะสินค้าส่วนมาก เป็นพวก Consumer goods ครับ

ส่วนตัวผมว่า งบ Q3 น่าจะช่วยให้เรือถอนสมอได้เร็วขึ้นครับ

ปล เมื่อวานผมเหมือนเห็น K. Kabu แว๊บๆ ในงาน


Post Reply