ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

การลงทุนแบบเน้นคุณค่า ลงทุนหุ้น VI เน้นที่ปัจจัยพื้นฐานเป็นหลัก

โพสต์ โพสต์
A man from the Islay
Verified User
โพสต์: 393
ผู้ติดตาม: 0

ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

โพสต์ที่ 1

โพสต์

พอดีอ่าน CNBC ตามข้างล่าง แปลโดยย่อได้ดังนี้น่ะครับว่า

PetroChina ฉวยจังหวะราคาก๊าซธรรมชาติถูก  ทำสัญญาซื้อก๊าซธรรมชาติอย่างเหลว (เข้าใจว่า compressed ได้ ทำให้ขนย้ายได้ในปริมาณมากๆโดย Supertanker) กับ Exxon โดยจะจ่ายเงิน 5 หมื่นล้านเหรียญ แลกกับก๊าซ 2.25 ล้านตันเป็นระยะเวลา 20 ปี โดยออกจากทางตะวันตกเฉียงเหนือของอ่าวก๊าซในออสเตรเลีย (Gorgon)

มีคำถามครับว่าที่  50000/ (2.25X20) = 1,111 เหรียญต่อตัน (คิดง่ายๆตัดดอกเบี้ย กะเงินเฟ้อออกครับ) ก็เท่ากับตันหละประมาณ 35,000 บาท กลมๆ

ตกกิโลล่ะ 35 บาท, ในขณะที่เมืองไทย ราคาขายปลีกหน้าปั๊มตก 8.5 บาทต่อกิโล = 8,500 บาทต่อตัน

หรือหน่วยไม่ใช่ Metric Tonne ก็ไม่น่าใช่, จะเป็น BTU ซึ่งก็อยู่ที่ 3USD เองครับ ช่วงนี้ ผมเลยงงมากว่าทำไมซื้อแพง

มีใครพอทราบช่วยแชร์เป็นวิทยาทานด้วยครับ ข้างล่างผม copy มาจาก CNBC ครับ



Exxon, China sign $41 billion Australian gas dealBy: Reuters | 18 Aug 2009 | 03:01 PM ET Text Size By Fayen Wong and Tom Miles

PERTH/BEIJING (Reuters) - Australia and China struck their biggest trade deal on Tuesday, as the world's two most valuable listed oil companies, Exxon Mobil Corp <XOM.N> and PetroChina <601857.SS>, reached a $41 billion liquefied natural gas (LNG) agreement.

Exxon will supply LNG from the massive A$50 billion Gorgon LNG project on Australia's northwest coast, expected to have an output of 15 million tonnes per annum (mtpa) at its peak.

Chevron Corp <CVX.N> is the operator of the project with a 50 percent stake, while Exxon and Royal Dutch Shell Plc <RDSa.L> each own a 25 percent stake.

The agreement with PetroChina follows Exxon's A$10 billion ($8.26 billion) deal with India's Petronet <PLNG.BO> and means that buyers have now been found for Exxon's entire share in the Gorgon.

It comes at a time of trade and political tension between China and Australia and as China looks to soak up raw materials and energy supplies to fuel growth.

"It's a statement about the nature of our two economies and the fact that Australia is important to China, just like China is important to Australia," Australian Resources Minister Martin Ferguson told Reuters in Beijing.

As part of the pact, PetroChina will become the largest buyer of gas from Gorgon, receiving 2.25 mtpa of gas from the project for 20 years. That is on top of PetroChina's previous 20-year agreement signed with Shell for 1 mtpa.

With the regulatory approval process nearing completion in Australia, all of the Gorgon partners could officially approve the massive project as early as next month.

"The A$50 billion contract to supply PetroChina is a foundation contract that will assist in getting the Gorgon LNG project to final investment, and that again would represent the biggest stand-alone project in Australia's history," said Ferguson.

BUSINESS GOOD FOR RELATIONS

The diplomatic crisis between Australia and China was largely caused by China's arrest of an Australian citizen in an investigation into iron ore pricing.

China and Australia's No. 3 miner announced an iron ore deal on Monday.

The deal between Exxon and PetroChina, both of which have market capitalizations in excess of $300 billion, may go even farther toward mending the rift between China and Australia.

Ferguson said China had approved the deal, and does not expect political opposition in Australia.

He said the project is expected to start producing gas in 2015.

"Just think about it. One project will see about 6,000 Australian workers at the peak of construction and buy about $30 billion worth of Australian goods and services over the next few years," Ferguson said.

China has two operating LNG terminals, Dapeng and Fujian, with the capacity to import over 6 mtpa of LNG. The aim is to increase that amount to 50 mtpa by 2020.

A source with Chevron said the company was in talks to supply a similar volume of Gorgon LNG to PetroChina's smaller rival, CNOOC <0883.HK>.

For Exxon, the contract could yield dividends when it seeks other deals with China.

Exxon's shares slid two cents to $66.53 on the New York Stock Exchange in late afternoon trading.

"They are playing for longer-term relationships, not a one-night stand," said Oppenheimer & Co analyst Fadel Gheit. "Obviously it's a very large market, the fastest growing one in the world."

CNOOC's Dapeng terminal imports gas from the North West Shelf project in Australia, and preliminary deals have been signed for supply from various proposed Australian projects to terminals under construction in China.

China's gas consumption is set to nearly triple over the next 10 years, potentially rising to around 18 billion cubic feet per day by 2020 and making the country the world's No. 3 gas market after Russia and the United States.

Most of that demand will come from domestic production, but given an expected government-driven rise in domestic gas prices soon, LNG could become an attractive alternative.

"Prices are relatively low so the Chinese are in a good position in terms of bargaining large supply deals," said Kenneth Medlock, an energy fellow at the Baker Institute for Public Policy at Rice University in Houston.

Despite the volume it is buying, PetroChina has not secured a minority stake in the project, pointing to buoyant demand for long-term LNG supplies despite the current economic downturn.

With a long list of around a dozen proposed LNG projects in the Asia-Pacific region, buyers are also eager to lock in supplies as quickly as possible from projects that are most likely to be developed.
A man from the Islay
Verified User
โพสต์: 393
ผู้ติดตาม: 0

แก้ไขครับ

โพสต์ที่ 2

โพสต์

เป็นเหรียญออสซี่ครับ 50bn = ประมาณ 911 US ต่อตัน ซึ่งก็เท่ากับประมาณ 31,000 บาทครับ
Elessar
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
โพสต์: 177
ผู้ติดตาม: 1

ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

โพสต์ที่ 3

โพสต์

LNG ไม่ใช่ CNG
นักแสวงโชค
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
โพสต์: 329
ผู้ติดตาม: 3

ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

โพสต์ที่ 4

โพสต์

LNG = Liquiefied natural gas
CNG = Compressed nateral gas

สองตัวนี้เป็นก๊าซธรรมชาติเหมือนกัน ตัวแรกเป็นการทำให้ก๊าซอยู่ในรูปของเหลว รายละเอียดก็ตามลิงข้างล่างครับ
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_natural_gas

ส่วนตัวที่สองก็ก๊าซธรรมชาติเหมือนกันแต่ถูกอัดให้อยู่ในรูปของก๊าซแรงดันสูง รายละเอียดก็ตามลิงข้างล่างครับ
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_natural_gas

ส่วนประกอบทางเคมีผมว่าเหมือนกัน น้ำหนักก็ควรจะเท่ากัน แต่ไม่แน่ใจว่าการเปลี่ยนก๊าซ ธรรมชาติให้อยู่ในรูปของเหลวต้นทุนมันสูงขนาดทำให้ราคาขายต่างกันเยอะขนาดนี้เลยเหรอ อันนี้ต้องรอผู้รู้มาตอบครับ
โชคคือเวลาที่ความพร้อมมาเจอกับโอกาส
banchachit
Verified User
โพสต์: 46
ผู้ติดตาม: 0

ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

โพสต์ที่ 5

โพสต์

ถ้าจำไม่ผิดใช้เงินลงทุนราวๆเป็นสิบถึงหลายสิบ bilion USD ครับ
ภาพประจำตัวสมาชิก
dome@perth
สมาชิกสมาคมนักลงทุนเน้นคุณค่า
โพสต์: 4741
ผู้ติดตาม: 21

ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

โพสต์ที่ 6

โพสต์

banchachit เขียน:ถ้าจำไม่ผิดใช้เงินลงทุนราวๆเป็นสิบถึงหลายสิบ bilion USD ครับ
อย่างที่ woodside กำลังลงทุนแหละครับ Aus$50 billions

CNG กับ LNG ทำไม่ราคาต่อตันจึงต่างกัน ไม่รู้จริงครับ
แต่เดาว่า ตัวที่เป็นของเหลวน่าจะได้ปริมาตรแกสมากกว่า

รอผู้รู้มาเฉลยครับ

เอ...

1 Billion= 1 thousand million or
1 Billion= 1 million million

:lol:
"ไม่มีสุตรสำเร็จ ไม่มีทางลัด ไม่ใช่แค่โชค
หนทางจะได้มาซึ่ง อิสระภาพทางการเงิน
มันมาจาก ความขยัน การไขว่คว้า หาความรู้
เชื่อและตั้งมั้นในหลักการลงทุนที่ถูกต้อง
"
ภาพประจำตัวสมาชิก
naris
Verified User
โพสต์: 6726
ผู้ติดตาม: 62

ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

โพสต์ที่ 7

โพสต์

1 Billion= 1 thousand million  :D
ราคาระยะสั้นตามข่าว--ราคาระยะยาวตามผลกำไร
ภาพประจำตัวสมาชิก
dabudara
Verified User
โพสต์: 77
ผู้ติดตาม: 0

ขอความเห็นกูรูพลังงานโดยเฉพาะก๊าซธรรมชาติด้วยครับ

โพสต์ที่ 8

โพสต์

CNG หรือ NGV ราคาขายในตลาดโลกเมื่อปีที่แล้วน่าจะอยู่ที่กิโลกรัมละประมาณ 15-16 บาท (ปตท ขายขาดทุนที่ราคากิโลกรัมละ 8.50 บาท)

ส่วน LNG ราคาขายปี 2551 อยู่ที่กิโลกรัมละ 25 บาท เรื่องราคาเช็คอีกทีแล้วกันนะครับ

ทำไมราคาต่างกัน===>LNG มีราคาแพงกว่าเพราะว่ามีข้อดีคือ
- LNG ให้พลังงานมากกว่า น้ำหนักเท่ากัน รถที่ใช้ LNG จะวิ่งได้ไกลกว่า
- LNG มีกรรมวิธีการผลิตยุ่งยากกว่า
- LNG ขนส่งไกลๆง่าย เหมาะกับการขนส่งข้ามประเทศ หรือพื้นที่ที่ท่อส่งก๊าซไปไม่ถึง
- ถังที่ใช้บรรจุ LNG จะมีความหนาน้อยกว่า CNG เพราะไม่ต้องรับแรงดันมาก ดังนั้นถังจะมีน้ำหนักน้อยกว่า การขนส่งจะสะดวก

ขอตอบเท่าที่รู้แบบงูๆปลาๆแล้วกันนะครับ
โพสต์โพสต์